کد خبر: ۱۶۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

ذات شریر تمدن غرب

قاسم امینی مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمندشان در نماز عید سعید فطر در مورد عملکرد تمدن غرب از کلیدواژه «ذات شریر تمدن غرب» استفاده کردند. تببین این مفهوم برای اقشار مهم جامعه بالاخص نسل جوان بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگارگروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«َشیرازه»، موضوع تمدن غرب و جهت‌گیری در مقابل آن از حدود صدوپجاه سال گذشته در تاریخ معاصر ایران از طرف جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی همواره محل نقد و نظر بوده است. شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس و تسلط بریتانیا و روسیه بر ایران و تحمیل قرارداد‌های ننگین استعماری و عقب ماندگی دوره قاجار و پهلوی خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که برای برون رفت از عقب ماندگی باید چاره‌ای‌اندیشید. برخی گفتمان وابستگی به غرب را و برخی گفتمان استقلال از تمدن غرب را برای برون رفت از این وضعیت توصیه کراند.


مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمندشان در نماز عید سعید فطر در مورد عملکرد تمدن غرب از کلیدواژه «ذات شریر تمدن غرب» استفاده کردند. تببین این مفهوم برای اقشار مهم جامعه بالاخص نسل جوان بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

در زیر به برخی از خصوصیات و شاخصه‌های تمدن شرارت بار غرب اشاره می‌شود.


تمدن جدید غرب بعد از رنسانس (۱۵۰۰ میلادی)همواره خود را در مقابل دین محوری و خدا محوری مطرح کرده است و آموزه‌هایی چون: اومانیسم (انسان محوری) - سکولاریسم(جدایی حوزه دیانت و سیاست)- پلورالیسم(تکثر گرایی)نسبی گرایی - پوزیتیویسم (تجربه گرایی) - لیبرالیسم - سوسیالیسم و... بر ارزش‌های فکری و‌اندیشه‌ای این خط فکری تأکید کرده‌اند، که این به تجربه غرب از حاکمیت کلیسا و تقابل آن نهاد دولت در اروپا بر می‌گردد و نکته قابل توجه آنکه‌اندیشمندان تمدن غرب همواره بر این بوده‌اند که این نسخه فرهنگی را در کنار پیشرفت‌های فنی و صنعتی و تکنولوژیکی به خورد دیگر ملت‌ها به عنوان تنها راه و الگوی پیشرفت دهند.

تمدن غرب علی رغم اینکه در طول دهه‌های گذشته همواره شعار دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را به عنوان مهمترین دستاورد تمدن غرب فریاد‌زده و در ظاهر سعی کرده خود را مدافع حقوق بشر جا زند اما در واقع بزرگترین ناقضان حقوق بشر همین دولت‌های غربی از قبیل: آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان و... بوده‌اند. این کشور‌ها به طور وسیع هرکجا که منافعشان اقتضا کرده به نفع خود از حقوق بشر و دموکراسی و آزادی سواستفاده کرده‌اند. کمک‌های دول استعماری اروپایی به صدام حسین در طول جنگ تحمیلی و حمایت آن‌ها از گروهک‌های تروریستی نظیر: منافقین، داعش، جیش الظلم و اسرائیل در منطقه از این قبیل رویکرد‌های دوگانه غرب در منطقه است.

در جایی دیگر مقام معظم رهبری در تبیین این ماهیت سیاست‌های دول غربی از اصطلاح «دستکش چدنی با روکش مخملی» استفاده کردند که حکایت تناقض سیاست‌های دوگانه غرب را نشان می‌دهد.

 

در این ماه‌های گذشته و اعمال ننگین و نسل کشی اسرائیل در غزه، جهانیان به وضوح بیشتر با ماهیت شرارت بار و حیوان صفت دولت‌های غربی آشنا شدند. می‌توان گفت که یکی از مهمترین پیامد‌های طوفان الاقصی و جنگ در غزه و زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین‌المللی و انسانی و اخلاقی توسط رژیم غاصب صهیونسیتی و حمایت غربی‌ها از آن رژیم، آگاهی وبیداری افکار عمومی جهان و وجدان بیدار ملت‌های آزاده در سراسر دنیا است که دیگر تحمل دیدن این چهره پلید و ذات شرور و از طرفی دوگانگی شعار و عمل دولت‌های غربی را ندارند.

 

انتهای خبر/224224

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان