کد خبر: ۱۶۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نوید خوب برای شیرازی‌ها؛

پایان خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده

عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز که از سال ۹۳ آغاز شده طی ۲ سال اخیر شتاب چشمگیری داشته به نحوی که فاز اول آن افتتاح و بهره‌برداری از فاز دوم در سال ۱۴۰۴ نوید داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بولوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، بولوار آزادی، میدان اطلسی، بولوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می‌گذرد.

خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳‌ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان و فضیلت ختم خواهد شد، ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶ هزار نفر ساعت است که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطار‌ها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

این پروژه در دو فاز قابل اجرا خواهد بود که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین (ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن‌ایستگاه‌های اصلی خط ۲ شامل‌ایستگاه‌های شکوفه و قهرمانان واقع در شهرک میانرود، ‌ایستگاه‌های عادل آباد، دولت، رحمت، ‌امیرکبیر در بلوار عدالت و‌ایستگاه‌های استقلال و امام حسین (ع) در خیابان انقلاب می‌باشد که با حضور وزیر کشور آقای دکتر وحیدی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ افتتاح گردید؛ در فاز دوم پروژه، ادامه مسیر به طول تقریبی ۴ کیلومتر از میدان آزادی تا فضیلت شامل‌ایستگاه‌های آزادی، اطلسی، حافظیه و گلستان و فضیلت تکمیل خواهد شد.

مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۵/۷ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است، عملیات ساخت تونل‌های عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلاً جهت اجرای تونل‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.

به منظور توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطار‌ها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطار‌ها می‌باشد.

ایستگاه‌های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث می‌شوندکه در میان آنها‌ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک قطارشهری شیراز عمیق‌ترین‌ایستگاه است، ‌ایستگاه‌های استقلال  نیز جزء‌ایستگاه عمیق خط ۲ می‌باشد و به جز‌ایستگاه شکوفه که تنها‌ایستگاه روزمینی خط ۲ محسوب می‌شود سایر‌ایستگاه‌ها در دسته‌ایستگاه‌های نیمه عمیق با عمیق بین ۱۵ تا ۲۲ متر قرار می‌گیرند.

چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس، ‌ایستگاه آزادی فاز دو خط ۲ مترو شیراز بود که با حضور تعدادی از مدیران و مسئولان استانی و شهری از روند اجرایی پروژه بازدید شد.

امیر یقطین درحاشیه این بازدیداز پروژه خط دو مترو شیراز که در حاشیه پارک آزادی شیراز بود درجمع مسئولان وخبرنگان گفت: حفاری مکانیزه  تا‌ایستگاه کلبه ادامه پدا کند وبا تلاش پیمانکاران بتوانیم در تابستان ۱۴۰۴‌ایستگاه کلبه را به پایان برسانیم همچنین در سال ۱۴۰۵ این‌ایستگاه را به بهره برداربرسانیم.


وی از مهم‌ترن مشکل یعنی کمبود واگن خبرداد و افزود: قطار شهری در‌ایستگاه فضیلت به دلیل اینکه از محله سعدی به خرامه مسافررفت و آمد دارند احساس کردیم که یک‌ ایستگاه به‌ ایستگاه قطار شهری فضیلت باید اضافه شود اما متأسفانه در طرح جامع  حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، این‌ایستگاه  قرار نگرأفت.


یقطین ادامه داد: از بودجه‌های شهرداری شیراز این‌ایستگاه را  آینده می‌سازیم همچنین قابل ذکر است که مترو هزینه‌هایی را دارد از جمله هر کیلومتر مترو برابر ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد اما اگر بخواهیم ناوگان را در نظر نگیریم ۲ الی ۲هزارو پانصد میلیارد تومان لازم است تا بتوانیم‌ایستگاه‌ها ساخته شود.

رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با توجه به کمبود واگن باید از قیمت‌ها بگویم که هر یک واگن یک میلیون و صد هزار یورو است و با تلاش‌هایی که داشتیم با کمک دولت و سازمان شهرداری‌های کل کشور می‌توانیم ۲ رام قطار بیفزاییم.

همچنین محمد حسن اسدی شهردار شیرازهم در ادامه بازدید از این پروژه از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تشکر کرد و گفت: با تلاش بسیار این پرژه در حال کار هستند تا بتوانیم ساختایستگاه کلبه را انجام دهیم.

وی از انجام۵۰ ابر پروژه در شیراز خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها در حال اجراست که در تمام آن‌ها شیفت شب فعال است.

اسدی با بیان اینکه به صورت هفتگی و روزانه رصد پروژه‌ها انجام می‌شود تا هیچ پروژه‌ای تعطیل نشود، ادامه داد: اتفاقات خوبی در سطح شهر شیراز در حال انجام است و این موضوع به جهت حمایت مجموعه‌هایی همچون دستگاه قضائی و شورای اسلامی شهر شیراز و سایر دستگاه‌های نظارتی، خدماتی و امنیتی و استاندار فارس و نماینده ولی فقیه در استان فارس در حال انجام است.

 

پایان خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده

شهردار شیراز در پایان گفت: خط ۲ مترو شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۳‌ایستگاه است که در راستای شمالی-جنوبی قرار گرفته است ومسیر این خط از محل شهرک میانرود آغاز می‌شود.

شهردار شیرازپیش از این‌ها هم در نشست در سازمان حمل و نقل ریلی این شهرگفت: ادامه این خط از میدان آزادی تا کلبه سعدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری، تسریع درروند اجرای خطوط مترو به‌ ویژه خط ۲ است که فاز یک آن به بهره‌برداری و افتتاح رسیده و ادامه این فاز باید هرچه سریع‌ترانجام شود.

به گزارش شیرازه، در راستای بهبود خدمات شهری و کاهش مشکلات ناشی از ترافیک در سطوح کلان‌شهر‌های کشور، اجرای خطوط قطارشهری از اولویت‌های تعیین شده در سند چشم انداز می‌باشد همچنین اجرای خط دوم قطارشهری شیراز با هدف تأمین دسترسی سریع و ایمن بخشی از جمعیت شهر شیراز در دستور کار شهرداری قرار گرفت که پس از انجام مطالعات و طراحی اولیه، بخشی از عملیات طرح و ساخت خط ۲ از سال ۹۲ شروع شد و‌امید از که در ۲ سال آینده به هره‌برداری برسد.


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴ 

برچسب ها: مترو ، شیراز ، فارس ، واگن
نظرات بینندگان