کد خبر: ۱۶۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

درمانگرانی که خود طعمه مرگ شدند

علوم پزشکی نقش به سزایی در ارتقای سلامت جامعه دارد و اساس تضمین و ارتقای سلامت جامعه را فراهم می‌کند که در واقع به نظر می‌رسد سلامت عاملی حیاتی در تعیین کیفیت زندگی افراد و جامعه به عنوان یک کل است، بنابراین باید به برخی پزشکان این نکته را یادآوری کرد که «شناخت جایگاه پزشک» مهم‌ترین عوامل در ارتقای سلامت جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن در جریان برگزاری یک مهمانی خصوصی در شیراز، گروهی از پزشکان به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی دچار مسمومیت شده و یکی از آنها جان خود را از دست داد.

گفته می‌شود چند نفر از پزشکان دیالیز شدند و پزشک متخصصی که اصالتاً جهرمی بوده و رتبه هفت دوره تخصص پزشکی بودند، در همان مهمانی فوت کرده و همسرشان نیز که خود از پزشکان شیرازی است، هر دو کلیه‌اش از کار افتاده و هم اکنون در کما است.

از تأیید تا تکذیب

شروع رسانه‌ای این ماجرا از آنجا آغاز شد که چند کاربر شبکه اجتماعی با جعل خبر مدعی شدند که این پزشک وفات یافته به علت شرایط اقتصادی و اجتماعی خود دست به خودکشی زده و شروع به سیاه‌نمایی علیه نظام کردند.

با این وجود چند کاربر خاص در محیط اکس (توییتر) با درج آگهی فوت بانوی فوت شده، به اعلام خبر مصرف دسته جمعی مشروبات الکلی توسط گروهی از پزشکان اشاره نموده و این خبر سبب شد تا موج رسانه‌ای شدیدی شکل بگیرد و واکنش شدیدی را در جامعه سبب شود و در قضاوتی ناصواب همه جامعه پاک پزشکی زیر سؤال رود.

هر چند می‌طلبید که دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به سرعت وارد موضوع شده و اطلاع رسانی نماید و از جامعه پزشکی و هویت شهر شیراز دفاع نماید، اما سکوت را پیشه کرد تا بر حواشی امر بیفزاید، با این وجود یک منبع آگاه در نظام پزشکی شیراز درباره علت مرگ پزشک متخصص پوست و مو توضیحاتی ارائه داد.

این منبع آگاه در نظام پزشکی شیراز اظهار کرد: علت فوت پزشک متخصص پوست و مو مشخص شده است و متأسفانه آنچه بیان می‌شود صحیح است.

وی ادامه داد: پزشک متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، چهارم اردیبهشت‌ماه، در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت مرگ او را محرمانه، به اطلاع خانواده‌اش می‌رساند.

هرچند تلاش‌ها و خدمات بی‌وقفه جامعه پزشکی برای خیل عظیم مراجعه کنندگان قابل احترام ویژه بوده و غیر قابل چشم پوشی است طوری که حمایت از پزشکان صادق، مجرب، خادم و متعهد وظیفه همگانی به خصوص دستگاه‌های مسئول است، اما نباید از نظر دور داشت که تعداد کمی از این صنف با رفتارهای نامناسب و غیرحرفه‌ای، نه‌ تنها شان و منزلت پزشکان را رعایت نمی‌کنند، بلکه به نظام سلامت کشور زیان‌های جبران ناپذیر وارد می‌کنند و نهاد متولی نیز گزارشی از برخورد با این موارد را برای تنویر افکار عمومی گزارش نداده است.

نظارت بر پزشکان به عهده کیست؟

هر مجموعه‌ای ناظری دارد که از بیرون بر عملکرد کاری آن مجموعه نظارت می‌کند و هرجا مشکلی پیش بیاید اقدامات لازم صورت می‌گیرد، قطعاً دستگاه‌های نظارتی علوم پزشکی منشور اخلاقی مبنی بر رعایت اصول فردی را طی یک چارت سازمانی به پزشک‌ها منتقل می‌کنند؛ بلکه نصب العین قرار دهند؛ اما اینکه در یک محفل خصوصی آن‌هم چندین پزشک متخصص مرتکب هنجارشکنی شود محل بحث است که چرا نظارت به دقت صورت نگرفته و بالاتر از نظارت، جایگاه نهادهای پرطمطراق فرهنگی و مذهبی این دانشگاه کجاست که باید شاهد این موارد جمعی در جامعه پزشکی باشیم.

علوم پزشکی نقش به سزایی در ارتقا سلامت جامعه دارد و اساس تضمین و ارتقای سلامت جامعه را فراهم می‌کند که در واقع به نظر می‌رسد سلامت عاملی حیاتی در تعیین کیفیت زندگی افراد و جامعه به عنوان یک کل است، بنابراین باید به برخی پزشکان این نکته را یادآوری کرد که «شناخت جایگاه پزشک» مهم‌ترین عوامل در ارتقا سلامت جامعه است.

نباید ساحت پزشک خدشه‌دار شود

ارزش وجود طبیب بر همگان روشن است بنابراین، حیات و سلامت انسان بزرگ‌ترین موهبت الهی است و پزشک در تأمین بهداشت و سلامت انسان بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کند و به همین جهت نباید ساحت پزشک خدشه‌دار شود؛ بلکه در اجتماع با احترام ویژه‌ای از آنها یاد کرد.

البته این تعداد پزشک درصد بسیار ناچیزی از جامعه پزشکی محسوب می‌شود؛ اما شهر شیراز، شهر اخلاق، فرهنگ و ادب است و نمی‌شود برخی هنجار شکنی‌ها را به پای این شهر اصیل ایرانی گذاشت و سپس به عنوان نهاد متولی بهداشت و درمان این شهر در چنین موضوعی سکوت پیشه نمود.

از سوی دیگر حادثه به وجود آمده را نمی‌شود بهانه‌ای برای تقاضای آزادی مشروبات الکی عنوان کرد و حتی بیان کرد که اگر فروش مشروبات قانونی شود، دیگر شاهد این موضوع نخواهیم بود و اینگونه صورت مسئله را پاک کرد؛ زیرا با مرور تاریخ قبل از انقلاب اسلامی و دیگر کشورها مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی وجود داشته و این امر خطرناک نباید باعث توجیه برخی از پزشکان شیراز شود و لازم است با اهمیت دادن به مقوله اخلاق و نظارت دقیق در دانشگاه علوم پزشکی می‌توان با چنین هنجارهایی مقابله کرد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: علوم پزشکی ، فوت ، شیرازه
نظرات بینندگان