کد خبر: ۱۶۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
مدیر شرکت نفت منطقه خراسان جنوبی خبر داد:

ساز و کار موقتی برای رفع مشکل سوخت کامیون‌داران

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: ساز و کار موقتی جهت تأمین سوخت مورد نیاز کامیون‌داران ناوگان معترض معمول شد تا بخشی از مشکلات رانندگان در این خصوص مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،  روز گذشته جمعی کامیون‌داران بیرجندی از کاهش سهمیه سوخت، جمعی از کامیون‌داران بیرجندی از کاهش سهمیه سوخت خودروهای خود در فروردین‌ماه گلایه‌مند بودند مشکلاتی در خصوص کاهش سهمیه سوخت، فراهم نبودن شرایط سوخت‌گیری در همه جایگاه‌های استان و سوخت‌گیری در ساعات مشخص از سوی راننده‌های بیان شد.


یکی از کامیون‌داران با اشاره به کاهش سهمیه سوخت در فروردین‌ماه به خبرنگار ما گفت: با این که ۵۷۰۰ کیلومتر پیمایش داشتم اما ۳۰۰ لیتر کارت سوختم شارژ شده در حالی که باید به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۰ لیتر شارژ می‌شد. 


به گفته وی هر کامیون ۴۰۰ لیتر سهمیه پایه دارد که سهمیه در نظر گرفته شده این ماه از سهمیه پایه هم کمتر بوده است.
یکی دیگر از فعالان این حوزه با اشاره به کاهش سهمیه سوخت گازوئیل کامیون‌داران گفت: در ماه‌های قبل سهمیه‌ها بر اساس کارکرد در نظر گرفته می‌شد در صورتی که جی‌پی‌اس روی ماشین نصب هم شده و کارکرد مشخص است اما ۲۵۹ لیتر گازوئیل برای ماشین در نظر گرفته شد در صورتی که در ماه‌های گذشته ۴ هزار لیتر شارژ می‌شده است و یک باری تا خرم‌آباد داشتم و مجبور شدم ۸۰۰ لیتر گازوئیل آزاد با هزار زحمت تهیه کنم.


در کنار این موضوع راننده‌ها مسائل دیگری هم مطرح کردند، یکی از آن‌ها از این که امکان سوخت‌گیری در همه جایگاه‌های استان فراهم نیست گلایه داشت و گفت: به‌عنوان مثال برای کمپرسی‌ها فقط جایگاه خوسف تعریف شده و برای تریلی‌ها جایگاه خاطره در جاده خوسف تعریف شده است در صورتی که ممکن است مسیرشان مشهد باشد مجبورند ۳۰ لیتر گازوئیل برای طی این مسیر هدر دهند.


یکی دیگر از کامیون‌داران هم این سؤال را مطرح کرد که چرا سوخت گازوئیل در جایگاه‌های استان فقط در ساعت خاصی است به‌عنوان مثال از صبح تا ساعت ۱۲ در صورتی که در جایگاه‌های استان‌های دیگر هر ساعتی از شبانه‌روز گازوئیل موجود است.


وی ادامه داد: مشکل سوخت در این ماه مختص کامیون‌های خراسان جنوبی است و سایر استان‌ها سهمیه کامل را دریافت می‌کنند.
یکی دیگر از کامیون‌داران ادامه داد: فعالان این حوزه مشکلات زیادی دارند قیمت لاستیک، قطعات و لوازم یدکی سر به فلک کشیده با این وجود مجبوریم و می‌خریم اما نبود سوخت فعالیت آن‌ها را متوقف و راننده‌ها را خانه‌نشین می‌کند.


وی از جوابگو نبودن مسئولان مربوطه هم گلایه دارد و از این که سوخت‌های قاچاق از استان‌های دیگر وارد خراسان جنوبی می‌شود؛ اما کامیون‌داران این منطقه باید متضرر شوند شاکی است و از مسئولان می‌خواهد نظارت بیشتری بر وضعیت موجود داشته باشند.


برای پیگیری مسائل مربوطه با شرکت نفت منطقه خراسان جنوبی تماس گرفته شد که محمدرضا عابدانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه‌ها گفت: به استناد مصوبه ۱۳۷۳۱۹/ت ۵۱۵۱۲ ه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ هیئت محترم وزیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پس از دریافت اطلاعات پیمایش و تردد خودرو نسبت به اعمال شارژ کارت سوخت ناوگان دیزلی اقدام می‌نماید.


وی افزود: بنابراین بر اساس روال معمول و اجرایی ۱۰ سال گذشته به استناد پیمایش احصاء شده توسط متولیان (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری دهیاری‌ها کشور) نسبت به شارژ کارت این ناوگان اقدام شده است.


به گفته وی با توجه به نقش این شرکت در فرایند شارژ که صرفاً «واریز کننده» است، باید هرگونه موضوعی مبنی بر کسر و یا کاهش سهمیه از طریق متولیان استانی و کشوری این ناوگان (سازمان‌های یاد شده) پیگیری شود.


مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی تصریح کرد: جانمایی جایگاه‌ها جهت سوخت‌گیری خودروها بر اساس تناژ و کاربری خودروها در راستای درخواست نمایندگان رانندگان، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها حوزه حمل و نقل و به منظور تسهیل سوخت‌گیری خودروهای بومی و کاهش ترافیک و افزایش مدت‌زمان ارائه خدمات در جایگاه صورت گرفته است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه تأثیر بسزایی در رفع مشکلات سوخت‌گیری این ناوگان داشته است.


به گفته محمدرضا عابدانی به استناد داده و بانک اطلاعاتی سامانه هوشمند سوخت به استثنای آخر اسفندماه ۱۴۰۲ که به دلایل ناترازی کشوری در تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی برخی از جایگاه‌ها با کاهش سه الی چهار ساعته در ارائه خدمات مواجه شدند، در حال حاضر جایگاه‌های پایه و راهبُردی استان دارای میانگین فعالیت مناسب در طول شبانه‌روز هستند.


وی تأکید کرد: میزان توزیع نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در کشور دارای رشد حدود ۷ درصدی است که با توجه به رشد ۱۰ درصدی در استان خراسان جنوبی، تبعاً پیش‌بینی و تأمین مناسب همه نیازی نرمال این بخش صورت پذیرفته است.


وی افزود: با توجه مسئولیت‌های اجتماعی و ملی این شرکت و اهمیت رفع مشکل رانندگان و در راستای پوشش کاستی و نواقص ایجاد شده توسط متولیان این بخش، ساز و کار موقتی جهت تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان معترض معمول گردید تا بخشی از مشکلات رانندگان در این خصوص مرتفع شود.

 

انتهای خبر/

نظرات بینندگان