کد خبر: ۱۶۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
نوید خوب شهردار آباده به مردم؛

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

شهردار آباده گفت: در دفتر اسناد رسمی ۶ دانگ مالکیت رسمی عمارت کلاه فرنگی آباده با نام شهرداری آباده ثبت شده است و این نوید را به مردم می‌دهیم که در نیمه دوم سال جاری عمارت کلاه فرنگی را بازگشایی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،آباده یعنی جایی که آبادانی و رونق وجود دارد و شهرستان آباده نیز تفسیری دقیق از معنی این کلمه به شمار می‌رود، آباده منطقه‌ای زیبا در شمال استان فارس است که مردمانی گرم و می‌همان نواز دارد و اخیراً عنوان شهر جهانی منبت را به خود اختصاص داد.

شهرستان آباده از سمت شمال فارس را به اصفهان متصل می‌کند و دروازه ورود به استان زیبای فارس به شمار می‌رود، منطقه‌ای سردسیر که به واسطه قرارگرفتن در مسیر ارتباطی شیراز به اصفهان، وجود باغ‌ها و مزارع فراوان، معادن متعدد و آثار فرهنگی و تمدنی و تاریخی، جایگاهی مهمی در فرهنگ، هنر و اقتصاد فارس و ایران دارد.

به استناد کاوش‌های باستان‌شناسی، سکونت در محدوده فعلی آباده به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد اما توسعه و ترقی آن تقریباً از زمانی که کریم خان زند، شیراز را پایتخت ایران کردشروع شد.

این شهرستان از شرق به شهرستان یزد، از جنوب به شهرستان خرم بید، از غرب به شهرستان اقلید و شهر سمیرم و از شمال به استان اصفهان متصل است. فاصله مرکز شهرستان تا شیراز ۲۷۱ کیلومتر است.

از معادن متعدد این شهرستان که از لحاظ اقتصاد صنعتی، رونق را برای آن به‌دنبال داشته است که بگذریم، آباده جایگاهی مهم در عرصه هنر صنایع‌دستی و البته آثار تاریخی و تمدنی دارد.

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

یکی از آثار مشهود و برگرفته از گذر تاریخ در این شهر بنا‌های باستانی و تاریخی آن هستند که بخشی از زمان‌های گذشته را به نمایش می‌گذارند.

این شهر نیز در دوران قاجار به سبک معماری کلاه فرنگی یا کوشک روی آورده است و عمارت کلاه فرنگی فیروزی نیز یادگاری از آن زمان است.

ساخت بنا‌های کوشک یا کلاه فرنگی که دستاوردی از سفر‌های شاهزاده‌های ایرانی به اروپا است در دوران قاجار به اوج خود رسید و با تلفیق معماری سنتی ایرانی و اروپایی عمارت‌های باعظمتی در شهر‌های مختلف ایران بنا شدند.

کلاه فرنگی در حقیقت نوعی پاویون است که در فضای باز و مشجر قرار دارد و تمام اطراف یا برخی اطراف آن باز است همچنین این نوع معماری سلطنتی در ایران، امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند دیده می‌شوداز دیگر آثار زیبا و دیدنی آباده، عمارتی به‌نام کلاه‌فرنگی است که در مرکز شهر آباده قرار دارد.

اصل این بنا متعلق به دوران قاجاریه بوده و شامل ساختمانی دایره‌وار است که در میان باغچه‌ای مصفا، احداث شده است همچنین این عمارت یک‌طبقه بوده و بر روی سکویی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از سطح زمین، بنا نهاده شده است.

 عمارت کلاه فرنگی یک طبقه با وسعتی در حدود ۲۰ متر مربع، دارای چهار در ورودی و پنجره‌های بلند بوده است. این بنای یک طبقه به سبک کلاه فرنگی شیراز زندیه، هشت گوش ساخته شده است که از سطح زمین حدود یک متر بلندتر است خود بنا از خشت و گل است و داخل بنا با آجر‌های مربع شکل فرش شده است. سقف بنا توسط نجاری بنام علی کاکا منصور ساخته شده است که او نیز از برادران امامی که منبت کاران قابلی بودند دعوت می‌کند تا سقف را آینه کاری یا منبت کنند.

این اثر تاریخی که در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و در حال حاضر در تملک شهرداری است و برخلاف سایر عمارت‌های کلاه فرنگی که امروزه کاربری موزه و فرهنگی دارند از این بنا استفاده‌ای نمی‌شود.

خبرنگار این رسانه به بازدید از این عمارت در شهرستان آباده در حاشیه میدان ولیعصر (عج) رفت اما موفق به بازدید از این عمارت نشد چرا که این عمارت درحال مرمت بود و حتی با پرس و جویی که از مردم انجام داد بیان کردند که عید نوروز هم تعطیل بوده است.

در پی این موضوع خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ شهردارآباده رفت.

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

مهدی شاکردر پاسخ به خبرنگار این رسانه که مرمت این عمارت به دلیل چیست، افزود: کلاه فرنگی آباده به تناسب بارش‌های مختلف و موضوعات جوی که در این شهرستان رخ داده باعث شده بود که برخی قسمت‌های این بنای تاریخی نیاز به مرمت داشت.

شهردار آباده گفت: براورد قیمت جهت مرمت این بنای تاریخی‌در بودجه‌ی شهرداری آباده قرار نگرفته بود اما با پیگیری‌های شورای شهر این شهرستان و شهرداری مبلغی بالغ بر۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شاکر با بیان اینکه مرمت عمارت کلاه فرنگی آباده آغاز شده و پیمانکار برای مرمت این بنا مشخص شده است، ادامه داد: برای مرمت این بنا ناظر مقیم و مستقر در عمارت است و ناظر دیگر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان است.

وی تصریح کرد: ناظر‌ها به صورت هفتگی از مرمت این عمارت بازدید و رصد می‌کنند همچنین پیمانکار کار خود را انجام می‌دهد اگر چه از نظر ما مقداری سرعت پروژه پایین است اما طبق برنامه زمانبندی اعلام شده یک دوره زمانی ۶ ماه ور نظر گرفته شده که ۱ ماه را سپری کردیم و ۵ ماه به پایان مرمت این پروژه باقی مانده شده است.

به گفته شهردارآباده در دفتر اسناد رسمی ۶ دانگ مالکیت رسمی عمارت کلاه فرنگی آباده با نام شهرداری آباده انتقال پیدا کرده است و این نوید را به مردم می‌دهیم که در نیمه دوم سال جاری عمارت کلاه فرنگی را بازگشایی کنیم.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

 

نظرات بینندگان