کد خبر: ۱۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

منبت؛ تار و پود زندگی مردم آباده

هنر منبت با قدمتی کهن از نادر هنر‌هایی است که به کمترین مواد و ابزار نیاز داردهنرمند در این هنر زیبا با کنده کاری بر روی چوب به خلق نقوش زیبا می‌پردازد که هم اکنون بر تار و پود زندگی مردم آباده گره خورده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،هنر منبت یكی از هنر‌های دست ساز ایرانی است كه از حدود هزار و ۵۰۰ سال قبل در برخی از مناطق كشور رواج داشته است كه بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.

این هنر اصیل ایرانی كه از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر كنده كاری بر روی چوب است و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

قدیمی‌ترین اثر منبت موجود، مربوط به نیمه اول قرن سوم هجری قمری است كه یك لنگه در چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است كه در دوره عمرو بن لیث صفاری ساخته شده و دارای زیرسازی از چوب تبریزی است و روی آن با خلال‌هایی از چوب گردو و نقوش پر ضلعی بسیار زیبایی زینت شده است.

یکی از صنایع‌دستی مردم آباده، هنر منبت‌کاری است که در این شهر قدمتی بسیار دیرینه دارد و مردم آباده در این حرفه صاحب سبک و اصالت هستند. هنر منبت آباده، به‌عنوان یکی از آثار فرهنگی ایران، در ثبت ملی قرار گرفته است.

منبت؛ تار و پود زندگی مردم آباده

همچنین منبت‌کاری‌های کاخ مرمر (موزه هنر ایران)، به دست هنرمندانی همچون استاد احمد امامی که اهل آباده بودند، انجام شده است.

با توجه به تاریخچه و ارزش این هنر در آباده، این شهر امروزه یکی از مراکز تولید منبت در ایران به شمار می‌رود و منبت‌کاری یکی از سوغاتی‌های ارزشمند آباده محسوب می‌شود.

در همین راستا بهزاد احمدی فارسانی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس پیش از این‌ها در گفتگو با رسانه‌ای گفت: در جهان ۴۴ شهر جهانی صنایع دستی وجود دارد که خوشبختانه ۱۱ شهر در ایران است و از این تعداد ۲ شهر جهانی در استان فارس وجود دارد همچنین شهرستان آباده نیز، شهر جهانی منبت است که از سال ۱۳۹۷ توسط یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با تصریح اینکه آبان‌ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون صنایع دستی ابلاغ دبیرخانه شهر جهانی منبت را به شهردار آباده اعلام کردیم، گفت: هم‌اکنون در ساختمان قدیمی شورای شهر آباده، دبیرخانه‌ای تشکیل شده است و کلاس‌هایی را در راستای ترویج، توسعه و آموزش برگزار می‌شود.

فارسانی با اشاره به اینکه نصف تملک تیمچه صرافیان که بازارچه فروش صنایع‌دستی است را در اختیار هنرمندان منبت قرار داده‌ایم و بخش دیگر را در اختیار شهرداری است که در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است، افزود: کلاس‌های آموزشی منبت برگزار شده است و به تعدادی افرادی تسهیلات تبصره ۱۶مشاغل خانگی پرداخت کردیم همچنین در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران غرفه رایگان در اختیار منبت‌کاران این شهرستان قرار داده‌ایم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به خبرنگار گروه اجتماعی ما گفت:در ورودی شهر آباده و بلوار‌ها از المان شهری استفاده شده و نماد منبت قرار داده شده است.

همچنین خبرنگار شیرازه به شهرستان آباده سفر کرد و به گفتگو با مسئولان این شهرستان پرداخت.

محمدعلی جباری مسئول میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آباده در گفتگو با خبرنگارما گفت: با همکاری شهرداری و دبیرخانه این شهرستان در حوزه منبت توانستیم از اساتیدی که حضور دارند استفاده کرده و جلسات آموزشی منبت را قرار داهیم.

وی ادامه داد: دوره آموزشی‌های دبیر خانه بالغ بر ۱۰ دوره بوده است که در موضوعات مختلف بازارفروش بوده‌ات.

جباری با تصریح اینکه تعامل بسیار خوبی در حوزه منبت با شهرداری داشته‌ایم، ادامه داد: بیش از ۴۰ لایت باکس تبلیغاتی درخصوص منبت و گیوه انجام شده است همچنین نقاشی‌های دیواری از صنعت گران منبت در دیوار‌های شهرستان انجام شده است.

خبرنگار این رسانه در همین راستا  به بازدید از تیمچه صرافیان پرداخت که عمده غرفه‌های این بازارچه از منبت بود منبت کاران از مسئولان در خواست حمایت کردند  تا کمی بازار فروش این صنایع دستی بهتر شود.

منبت؛ تار و پود زندگی مردم آباده

همچنین مهدی شاکر شهردار آباده در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری گفت: شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت شناخته می‌شود از این رو دبیرخانه شهر جهانی منبت در شورای اسلامی شهر آباده دایر شده است.

شاکر اضافه کرد: دبیرخانه شهر جهانی منبت روز‌های زوج فعالیت داشته و هنرمندان می‌توانند در این روز‌ها با مراجعه به دبیرخانه مسائل و مشکلات خود را پیگیری کنند.

وی در خصوص اهداف ایجاد دبیرخانه شهر جهانی منبت نیز تأکید کرد: از جمله اهدافی که این دبیرخانه به دنبال تحقق آن است می‌توان به تدوین و گردآوری بانک اطلاعاتی از هنرمندان، تصویربرداری از هنرمندان جهت ایجاد آرشیو از آثار، توسعه کمی و کیفی بخش آموزش از طریق تنظیم توافق نامه با مؤسسات معتبر و اساتید خبره، تعامل سازنده و مکرر با رسانه‌های داخلی جهت انتشار اخبار منبت و ایجاد و تدوین مستند از نحوه فعالیت هنرمندان با همکاری گروه‌های حرفه‌ای فیلم‌سازی اشاره کرد.

شهردار آباده با تصریح اینکه دبیر خانه شهر جهانی منبت شرایطی را فراهم آورد که منبت کاران این شهرستان از ظرفیت بنیاد برکت بابت تسهیلاتشان استفاده کنند، ادامه داد: حدود ۱۰۰ نفر از این بنیاد وام اشتغالزایی دریافت کردند که درصد بسیار پایینی داشت.

شاکر افزود: بسیاری از منبت کاران ما نتوانستند در بازار استان‌های دیگر جایی را برای خود پیدا کنند که متأسفانه مشکلاتی را جهت فروش به وجود اورد همچنین دبیر خانه شهر منبت این رسالت را دارد که تمام آثار منبت کاران را به شهر و دیگر استان‌ها جهت فروش بفرستد.

شهردارادامه داد: سعی داریم با رایزنی که انجام دادیم در غرفه‌های بین‌المللی منبت آباده را جهت فروش قرار دهیم همچنین قابل ذکر است که برخی از غرفه‌های تیمچه صرافیان خالی است می‌خواهیم یک غرفه رایگان را در اختیار کرم علی سلیمی جهت رونق گیوه دوزی قرار دهیم.

منبت؛ تار و پود زندگی مردم آباده

در این میان در یکی از حجره‌های تیمچه صرافیان رفتیم و قیمت یکی از غرفه هارا پرسیدیم که منبت کار آباده‌ای در پاسخ به سؤال ما گفت: با توجه به فروش کمی که داریم و بازار کار موجود به سختی ودیعه و اجاره مغازه را پرداخت می‌کنیم.

خبرنگار شیرازه به سراغ شهردار آباده رفت و این موضوع را پیگیر شد.

وی در پاسخ به خبرنگار این رسانه که قیمت غرفه‌های تیمچه صرافیان به چه صورت دریافت می‌شود، تصریح کرد: قیمت پایه را شهرداری مشخص می‌کند و کارشناسان دادگستری غرفه هارا به مزایده قرار می‌دهند و باعث می‌شود فضای رقابتی را بین هنرمندان ایجاد کنند.

شاکر افزود: حمایت شهرداری از غرفه‌داران وجود دارد و شهرداری پول ودیعه را از منبت گران نمی‌گیرد وهنرمندان دیگر که به کسب و کار در غرفه‌های تیمچه پرداختند فقط اجاره می‌گیرد و حمایتی را ایجاد کرده است.

شهردار آباده از منعقد قرارداد بین هنرمندان این شهرستان جهت ساخت فیلم خبرداد و گفت: هدف از ساخت فیلم شناخته شدن آباده و سوغات و هنر این شهرستان است.

وی ادامه داد: دبیر خانه شهر منبت سعی کرده تمامی ظرفیت‌های این شهرستان را بشناسد و کارگاه‌های‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان و مردم برگزار می‌کند که اکنون تمام دانش‌آموزان شهرستان آباده به کار منبت آشنا هستندکه به صورت حرفه‌ای اما آشنایی کامل را دارند.

به گزارش خبرنگار این رسانه در حالی‌که منبت آباده از لحاظ کمیت و کیفیت از جایگاه مناسبی برخوردار است‌امید است که مسئولان برای بازار فروش این هنر ماندگار تلاش کنند.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: منبت ، آباده ، گردشگر
نظرات بینندگان