کد خبر: ۱۶۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه‌کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

به گزار ش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، عباس رضاییان‌زاده با بیان تعریف نان کامل، گفت: نان کامل یا نان سبوس‌دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
وی افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم؛ مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز


معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، ادامه داد: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.


رضاییان با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص گفت: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه‌کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.


انتهای خبر/

 


منبع: صدا و سیما

نظرات بینندگان