کد خبر: ۱۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی؛

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت‌ها

مردم شهرک سعدی هنوز هم کماکان پیگیر حل مشکلات‌شان در این شهرک هستند‌، برای رفع محرومیت از مردم مظلوم محله سعدی شیراز آن‌قدر خبر در این پایگاه خبری مطرح می‌شود تا مشکلات برطرف شود،امید است که مسئولان خودی نشان دهند و بتوانند در سالی که یک ماه از آن گذشت به رفع مشکلات این منطقه بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری‌ «شیرازه»، یکم اردیبهشت در تقویم ایران روز سعدی نامگذاری شده است. شاعر و نویسنده پر آوازه قرن هفتم ایران که به حق او را استاد سخن می‌دانند و با این حال سعدی شیرازی به اندازه آوازه‌اش در شهر زادگاهش شیراز مورد لطف قرار نگرفته است.

برگزاری بزرگداشت برای نام‌آوری همچون سعدی، در حد یک روز و دو روز و تکرار کلمات زیبا در توصیف جایگاهی که تثبیت شده و ماناست، کفایت بزرگداشت او نیست و با گذری بر محله سعدیه و نگاهی به وضعیت آرامگاه و حاشیه آن، به راحتی می‌توان میزان اهمیت سعدی و سعدیه را در نگاه مسئولان دید. در شیراز آنقدر که بستنی سعدی و شهرک سعدی و مشکلات ساکنان این شهرک، در نگاه و کلام مردمان جا خوش کرده، جایگاه سعدی و مکتب انسان ساز او، نهادینه نشده است.

شاید تنها اِلمان درخوری که از این شاعر و نویسنده پرآوازه در شیراز وجود دارد، مجسمه‌ای مربوط به پنج دهه‌ی قبل است؛ اِلمانی که حتی محیط اطرافش را متناسب با شایستگی‌های سعدی مزین نکرده‌اند. سعدی را در شیراز بیشتر در سخنوری بزرگ داشته‌ایم و تنها یک روز را به او اختصاص داده‌ایم، حال آنکه سعدی، یک مکتب است؛ مجموعه سعدیه، باید بالاتر از یک آرامگاه برای فاتحه خوانی و گذری برای چشیدن بستنی باشد؛ مجموعه سعدیه به حتم نیازمند بازنگری و تأملی خردمندانه است.

طنین غزل افصح المتکلمین سعدی شیرازی، قرن هاست که کام مردمان جهان را شیرین کرده و ترنّم آن رخوت از جان عاشقان گرفته و هر انسانی در هر گوشه از این کره خاکی به لطف تلذذ اشعارش بسیاری مصائب از سر گذرانده است.

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت‌ها

سعدی استاد بی‌رقیب، پادشاه و سلطان سخن این مرز و بوم است که زبان بوستان و گلستان وحکایت‌های شیرینش به تعالی معنا و زبان در ایران کمک شایانی کرده است؛ شاعری که متعلق به همه قرن‌ها و محبوب همه قشرهاست و نزد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که‌ ایشان در بیاناتشان به مناسبت‌های مختلف در پنج دهه اخیر، با تجلیل از شیخ اجل، به محتوای آثار او به ویژه در «بوستان» و «گلستان» نیز اشاره داشته‌اند و تجلیل از سعدی را تجلیل از شعر و نثر شیوا و همچنین اخلاق، حکمت، معرفت بلیغ و رسا دانسته‌اند.

رهبر معظم انقلاب برای معرفی جایگاه برجسته او می‌فرمایند: سعدی شیرازی با بوستان و گلستانش نه تنها از نظر اخلاقی بر جامعه ایرانی از همان زمان تا امروز تأثیر گذاشته است، بلکه او را شاید بتوان نخستین معلم هر ایرانی در یادگیری و درک شیرینی زبان فارسی دانست.

بدون شک اشاره به نام و محتوای شعری سعدی در فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دیرباز حاکی از اهمیت این شاعر نزد‌ایشان است.

سعدی پایه‌ای برای بنای استوار ادب پارسی

رهبر معظم انقلاب آبان‌ماه سال ۶۳ در پیامی به مناسبت برگزاری کنگره بزرگداشت سعدی شیرازی، این شاعر را یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی قلمداد کرده و فرمودند: در این دوران که انقلاب مبارک اسلامی پهنه زندگی ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزش‌های اسلامی ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدی بر زبان ارزش‌گزاران آن ارزش‌ها و یاد او در خاطر رهروان آن وادی‌ها مکرر و مؤکّد شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این پیام افزودند: بی‌شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده یکی از برازنده‌ترین اندام‌های پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ماست؛ پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینه‌های معانی برای دل‌های جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه احباب سخن و ارباب خرد را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گل‌های‌اندیشه بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.

جریان‌ساز بودن آثار سعدی

اهمیت شعر و شاعران در کلام و سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر هیچکس پوشیده نیست؛ این در حالی است که نقش آیت الله خامنه‌ای در پیشرفت ادبی کشور و درخشش شاعران انقلاب، نقشی ممتاز و بی‌بدیل است. از اهتمام‌ایشان به ادبیات همین بس که در روز‌های پُر آشوب پس از پیروزی انقلاب، تصمیم گرفتند شاعران برجسته را برای ساختن فرهنگ جدید در کشور فرابخوانند. امروز هم جایگاه شاعران در سخنان‌ایشان نمود بسیاری دارد؛ چه بسا که بار‌ها و بار‌ها بر جریان‌ ساز بودن آثار شاعرانی از جمله سعدی تأکید کرده و نگاه این شاعران را در امور مختلف زندگی و حاکمیتی مؤثر دانسته‌اند.

بهمن‌ماه بود که خبرنگار شیرازه به همراه عکاس خود در محله سعدی حضور یافت و از مشکلات شهرک سعدی به‌صورت زنده بازدید کرد.
در کوچه باریک آن که قدم می‌زنی و وارد خانه‌ها می‌شوی دچار اندوه می‌شوید چرا که بسیار باورنکردنی است و با خودتان می‌پرسید آیا اینجا همان جایی است که آرامگاه سعدی وجود دارد؟ آیا اینجا جزئی از شهر شیراز است؟ چرا چون مردمانش به‌سختی زندگی می‌کنند.

مشکلات زیادی از جمله فاضلاب، سیل‌بند و.... که اکثر خانه‌های سعدی خواستار حمایت از سوی مدیران شدند.

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت‌ها

با این حال بعد از یک ماه و چند روز پیگیری خبرنگار این رسانه برخی مشکلات همچون حمل و نقل پیگیری و انجام شده بود؛ اما باز هم‌طب صحبت‌هایی که با شهروندان انجام دادیم مشکلات شهرک سعدی همچنان پا برجاست و گلایه دارند.

و باز هم علی رغم چندین گزارش امروز به دلیل روز بزرگداشت سعدی این رسانه خواستار حل مشکلات سعدی از مسئولان شد و به سراغ مردم برای مصاحبه رفت.

یکی از شهروندان این شهرک با بیان اینکه شهرک سعدی با اهدای ۱۵۲ شهید به انقلاب اسلامی و ریشه انقلابی اهالی این محله و جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر و مساحت ۴۰۰ هکتار در محدوده شمال شرقی شیراز است، ۹۷ درصد نوع مالکیت‌ها قولنامه‌ای و با مصالح نامرغوب احداث شده است، افزود: موقوفه نبودن شهرک سعدی، سرفصل مشکلات همه اهالی محترم شهرک سعدی بوده و است

وی تصریح کرد: شورای اسلامی، شهرداری‌ها موظف هستند تا بر اساس طرح جامع و بخصوص طرح تفصیلی اقدام به ارائه خدمات اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق شهری نماید؛ اما از طرح تفصیلی شهرک سعدی تنها مقدار ناچیزی تاکنون اجرا شده و مابقی طرح ملزم به یادآوری و تذکرات جدی به دستگاه‌های مربوطه است لذا اقدام شهرداری در اجرای هرچه زودتر آن کمک شایانی به توسعه همه‌جانبه شهرک سعدی خواهد کرد قابل توجه است در طرح تفصیلی شهرک سعدی، مجتمع خدمات درمانی، رفاهی، انتظامی، پژوهشی، مکان شهرداری و فضای سبز متناسب با جمعیت شهرک و... دیده شده اما زمانی برای اجرای این طرح‌ها در هیچ سازمانی مصوب نشده است.

یکی دیگر از اهالی این شهرک با اشاره به اینکه عدم وجود ورودی مناسب به آرامگاه سعدی از سمت چهارراه دلگشا که باعث ترافیک شدید در این بلوار درایام تعطیلات علی‌الخصوص عید نوروز که باعث ازدحام شدید می‌شود، ادامه داد: وجود نداشتن پارکینگ مناسب با ظرفیت بالا اطراف آرامگاه سعدی، تعریض مسیر ورود و خروج شهر شیراز از سمت‌ ایستگاه آتش‌نشانی سعدی، تملک منازل ساخته شده در حریم رودخانه باعث خسارات زیادی در حادثه تلخ سیل فروردین ۹۸ شد، عدم وجود فضای فرهنگی و مذهبی در شهرک امام حسین (ع)، نبود ورودی مناسب در شهرک امام حسن مجتبی (ع)، کمبود فضای فرهنگی و ورزشی در شهرک سعدی از دیگر مشکلات این محله است.

همچنین از دیگر شهروندان این شهرک پرسیدیم که آیا برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز می‌شود، گفت: برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز مسکونی و تجاری که لذا نیاز مبرم به ایجاد کارگروه ویژه پیشگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، احداث مابقی سیل بنده و اجرای طرح آبخیزداری در مناطق بالادست سعدی، کاهش هزینه‌های پروانه ساختمانی باتوجه‌به محروم بودن منطقه است.

یکی دیگر از مردم این‌محله که فرزند دانش‌ آموز داشت به خبرنگار این رسانه گفت: ۱۷ مدرسه شهرک سعدی با ۵ هزار و ۵۵۰ دانش آموزهمیشه مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفته است بصورتی که کمبودفضای آموزشی، نمازخانه، تجهیزات اولیه حتی فضای حیاط سالم و با نشاط برای تردد وجود ندارد، در زنگ استراحت دانش‌ آموزان وجود ندارد چه برسد به تجهیزات و امکانات هوشمند و پیشرفته جهت رشد و شکوفایی دانش‌آموزان کم برخوردار این شهرک است.

گلایه‌ای دیگر که هنوز هم مردم شهرک سعدی چشم انتظار نگه داشته است

وی یاد‌آور شد: دو مرحله هیأت دولت سفر استانی داشتند حتی‌یه وزیر از کابینه دولت هم به این شهرک فراموش شده سری نزد، ولی جدا از گلایه‌مندی، یک مصوبه شخص رئیس جمهور در تالارحافظ داشتند مبنی بر اینکه در تالار حافظ اختصاص درآمد حاصله از مراکز میراث فرهنگی موجود در مناطق محروم باید خرج محرومیت زدایی منطقه شود، ولی با پیگیری از میراث فرهنگی جواب گرفتیم که حتی هزینه درآمدی سعدیه و دلگشا در شیراز هم موجود نیست و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود همچنین عدم اهتمام به بهسازی، زیباسازی محیط پیرامونی آرامگاه سعدی که همانند آرامگاه حافظ بشود.

لازم به ذکر است که یکی از شهروندان محله شهرک سعدی خواستار تأسیس منطقه ۱۲ شهرداری با نام شهرداری منطقه توریستی گردشگری سعدی و حافظیه، با توجه‌ به تراکم جمعیت بسیار بالا و همچنین مساحت ۴۰۰ هکتاری سعدی و در راستای حل‌وفصل ریشه‌ای مشکلات درحوزه شهرداری، نیاز به منطقه شهرداری مستقل شد.

یکی دیگر ازشهروندان این شهرک گفت: در جلسه‌ای که با حضور استانداراسفند ماه برای ایجاد خط اب و فاضلاب برای شهروندان این شهرک برگزار شد بهمن بهروزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیرازبیان کرد خرداد ماه سال جاری خط اب و فاضلاب کشی این شهرک شروع شود.


به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، مردم شهرک سعدی هنوز هم کماکان پیگیر حل مشکلات‌شان در این شهرک هستند‌امید است که مسئولان خودی نشان دهند و بتوانند در سالی که شروع شده به رفع مشکلات این منطقه بپردازند.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

 

نظرات بینندگان