
نماینده ولیفقیه در سپاه اقلید مطرح کرد:
غدیر، پایه ولایت سیاسی و مرز با سکولاریسم
مسئول نهاد نمایندگی ولیفقیه در سپاه اقلید، با تأکید بر جایگاه سیاسی ولایت از غدیر خم، تبیین کرد: امامت در نگاه شیعه، ادامه رسالت الهی در عرصه حکمرانی است و مشروعیت قدرت سیاسی برخاسته از نصب الهی است، نه آرای مردمی.
همزمان با ایام عید سعید غدیر، حجتالاسلام بابایی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، با تبیین محتوای خطبه پیامبر (ص) در غدیر خم گفت: در این خطبه، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ» که صراحتاً بیانگر ولایت تکوینی و تشریعی حضرت علی (ع) است؛ ولایتی که هم هدایت معنوی را شامل میشود و هم حاکمیت اجتماعی را.
وی افزود: ولایت در اندیشه اسلامی، با نظامهای سکولار تفاوت بنیادی دارد. در سکولاریسم، رهبری نتیجه قرارداد اجتماعی یا قدرت فیزیکی است؛ اما در غدیر، امام با نصب الهی منصوب میشود و رهبری او برخاسته از امر خداوند است، نه انتخاب صرف مردمان.
حجتالاسلام بابایی با اشاره به مستندات قرآنی گفت: آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ» که در شأن حضرت علی (ع) نازل شده، نشان دهنده آن است که ولایت نه فقط معنوی، بلکه دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز هست. همچنین آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ» مؤید ضرورت تبعیت از حاکمان الهی در امت اسلامی است.
وی تأکید کرد: در خطبه غدیر، پیامبر اسلام (ص)، علی (ع) را امیرالمؤمنین و امامالمتقین خواندند؛ این تعبیر نشان میدهد که امامت صرفاً جنبه عبادی یا عرفانی ندارد؛ بلکه با هدایت سیاسی و اداره جامعه گره خورده است.
مسئول نهاد نمایندگی ولیفقیه در سپاه اقلید درباره نسبت غدیر و حاکمیت در اندیشه شیعی تصریح کرد: در نگاه شیعه، حاکمیت، بدون ولایت الهی، مشروع نیست. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: حکومت، شعبهای از ولایت مطلقه رسولالله است؛ بنابراین، اگر ولایت الهی در حاکم نباشد، حاکمیت او وجاهت دینی ندارد.
حجتالاسلام بابایی افزود: بعد از پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع) به عنوان جانشین ایشان برای هدایت و مدیریت امت اسلامی معرفی شدند. این جانشینی هم جنبه فردی دارد و هم اجتماعی. یعنی هم دلها را هدایت میکند و هم جامعه را مدیریت.
وی در پایان اظهار کرد: مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه ولایی، برخاسته از نصب الهی است؛ برخلاف نظامهای سکولار که به آرای مردم یا قدرت مادی تکیه دارند. آیه «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» به وضوح بیان میکند که امامت، مقام الهی و نه انتخاب بشری است. در واقع، تفکیک دین از سیاست، تحریفی آشکار از مفهوم ولایت است که غدیر آن را بهروشنی رد میکند.
انتهای خبر/224224
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!