حالت تاریک
جمعه, 09 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی شیرازه هستید؟
مقابله با قاچاق و کاهش ناترازی سوخت
رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد:

مقابله با قاچاق و کاهش ناترازی سوخت

طرح گسترده پاک‌سازی قاچاق سوخت استان هرمزگان منجر به کشف بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق شد؛ کارشناسان معتقدند مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از ناترازی سوخت کشور را کاهش دهد

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به نقل از میزان، در اجرای مصوبه قرارگاه مرکزی مقابله با قاچاق سوخت و مطالبات عمومی، طرح گسترده پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت در بندر کلاهی و مناطق هم‌جوار استان هرمزگان به مرحله اجرا درآمد و با موفقیت به پایان رسید.

بر اساس گزارش رسمی، این عملیات که به صورت علمی و با برنامه‌ریزی دقیق طراحی شده بود، به مدت ۷۲ ساعت بدون وقفه توسط فرماندهی انتظامی استان هرمزگان و فرماندهی دریابانی با همکاری دستگاه قضایی و نهادهای خدماتی انجام شد. هدف از این طرح، پاک‌سازی کامل منطقه آلوده به قاچاق سوخت اعلام شده است.

قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، در این رابطه گفت: قاچاق سوخت در بندر کلاهی یک مشکل مزمن و ریشه‌ای بوده که طی چندین سال به این وضعیت رسیده است. حجم ذخیره مخازن سوخت قاچاق در این منطقه به بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر می‌رسد که با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند.
 
به گفته این مقام مسئول، شبکه قاچاق سوخت در این منطقه بسیار قوی، قدرتمند و پرنفوذ بوده و از هر ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع خود استفاده می‌کرده است. یکی از سیاست‌های آنها پنهان‌کاری و ممانعت از حضور رسانه‌ها در منطقه بود که خوشبختانه این سیاست آن‌ها با اجرای این عملیات خنثی شد.

در برخورد با کمک‌کاران دولتی و حکومتی قاچاق سوخت کوتاهی نکنید

محسنی‌اژه‌ای، دوشنبه ۵ خرداد طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، در مورد قاچاق سوخت عنوان کرد: اگر کارگزاران نظام در یک جرمی شریک هستند باید به آن‌ها سخت‌تر بگیریم، باید با شدت بیشتری با این عوامل برخورد کنیم.

قاچاق میلیاردی بنزین و گازوئیل با توجه به نیاز خودمان قابل قبول نیست. قوه قضاییه باید وارد میدان شود هر چند ممکن است بخشی از وظایف برعهده ما نباشد، اما تا ما وارد نشویم نمی‌شود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: در برخورد با قاچاقچیان اصلاً کوتاهی نکنید. در برخورد اخیر صورت گرفته گفته بودند این افراد قاچاقچی جزء بوده‌اند، اما امکانات و وسایل و امکانات زندگی افراد را دیدید دیگر؟! برخی اوقات ما پرونده را خوب شروع می‌کنیم، اما خوب تمام نمی‌شوند.

در ادامه بررسی ابعاد مختلف موضوع قاچاق سوخت و اثرات اجرای این طرح گسترده، نظر کارشناسان حوزه انرژی را جویا شدیم.

راهکارهای اساسی برای حل معضل قاچاق

هاشم اورعی، کارشناس انرژی، به تحلیل اقدامات اخیر در زمینه کشف و برخورد با شبکه‌های قاچاق سوخت پرداخت و راهکارهای اساسی برای حل این معضل را تشریح کرد.

وی با اشاره به اقدامات دستگاه قضا و نیروهای انتظامی در کشف شبکه‌های قاچاق در بندر کلاهی، اظهار کرد: کشف ۴ هزار مخزن با گنجایش ۲۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق در عملیات اخیر قابل تقدیر است.

اورعی با اشاره به عوامل اصلی قاچاق سوخت گفت: اختلاف زیاد قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور مهم‌ترین انگیزه برای قاچاقچیان است. به عنوان مثال، قیمت گازوئیل در افغانستان حدود ۱۷۰ برابر قیمت داخلی ایران است که انگیزه اقتصادی قدرتمندی برای قاچاق ایجاد می‌کند.

وی در توضیح راهکارهای اساسی برای حل معضل قاچاق سوخت گفت: اصلاح قیمت‌گذاری سوخت از جمله این راهکارهای است و باید اختلاف قیمت بین داخل و خارج از کشور کاهش یابد.

این کارشناس انرژی اجرای سیستم تحویل سوخت بر مبنای پیمایش را از دیگر راهکارهای حل قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: طرح‌های «سی‌پاد» و «سپهتن» که سال‌ها است در انتظار اجرای کامل هستند می‌توانند به کاهش این معضل کمک کنند.

به گفته اورعی، بهبود فناوری نظارتی مانند استفاده از سامانه‌های پیشرفته ردیابی و کنترل سوخت و برخورد سیستماتیک با فساد با شناسایی و قطع دست‌های پنهان در شبکه‌های قاچاق می‌تواند قاچاق را کنترل کند.

تأثیر قاچاق سوخت بر اقتصاد

وی به آثار مخرب اقتصادی قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: با فرض میانگین قاچاق ۲۵ میلیون لیتر در روز و قیمت تمام‌شده هر لیتر ۵۰ سنت، روزانه حدود ۱۲/۵ میلیون دلار از منابع کشور به هدر می‌رود. این رقم در سال به بیش از ۴/۵ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانست در توسعه زیرساخت‌ها و بهبود معیشت مردم هزینه شود.

اورعی با اشاره به نقش قوه قضائیه در کنترل قاچاق سوخت تأکید کرد: اگرچه برخورد با قاچاقچیان لازم است، اما اقدامات قضایی باید همراه با آسیب‌شناسی ریشه‌ای و برخورد با شبکه‌های فساد باشد که لازم است کارگروه ویژه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف این معضل تشکیل شود.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: مبارزه با قاچاق سوخت نیازمند عزم ملی و هماهنگی بین دستگاهی است. تا زمانی که انگیزه‌های اقتصادی قدرتمند برای قاچاق وجود دارد، برخوردهای مقطعی نمی‌تواند راهکار دائمی باشد. باید با نگاهی سیستماتیک و برنامه‌ریزی بلندمدت به این معضل پایان داد.

تأثیر مقابله با قاچاق بر ناترازی سوخت

همچنین سعید میرترابی، کارشناس انرژی، به عملیات کشف قاچاق سوخت در بندر کلاهی اشاره کرد و گفت: کشف اخیر شبکه‌های بزرگ قاچاق با انبارها و خطوط لوله متعدد نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از قاچاق سوخت به‌صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود. این حجم عظیم قاچاق بدون همکاری گسترده و امکانات پیشرفته ممکن نیست.

این کارشناس انرژی قاچاق سوخت را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: قاچاق سازمان‌یافته با استفاده از امکانات پیشرفته مانند خطوط لوله زیرزمینی و انبارهای بزرگ انجام می‌شود و قاچاق پراکنده که توسط افراد و با امکانات محدود صورت می‌گیرد.
 
وی در توضیح راهکارهای اصلی مقابله با قاچاق سوخت اظهار کرد: تقویت همکاری بین دستگاه‌های مرتبط، ایجاد سامانه‌های نظارتی پیشرفته، تقویت گشت‌های مرزی و دریایی، برخورد قاطع با شبکه‌های بزرگ قاچاق و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر می‌تواند در کاهش قاچاق سوخت مؤثر باشد.

کاهش ۵۰ درصدی ناترازی سوخت کشور با مقابله با قاچاق سازمان‌یافته

میرترابی با بیان اینکه مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از ناترازی سوخت کشور را کاهش دهد، افزود: هرچند تا زمانی که تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج وجود دارد، قاچاق پراکنده ادامه خواهد داشت، اما کنترل قاچاق سازمان‌یافته تأثیر چشمگیری بر تعادل عرضه و تقاضای سوخت خواهد داشت.

میرترابی در ادامه به سایر سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: ادامه روند سهمیه‌بندی سوخت، بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل، توسعه خودروهای کم‌مصرف، فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت به شمار می‌رود.

نقش دستگاه قضا در مبارزه با قاچاق

وی با تأکید بر نقش محوری قوه قضاییه در مبارزه با قاچاق سوخت اظهار کرد: برخورد قاطع قوه قضائیه با شبکه‌های بزرگ قاچاق نه‌تنها به کاهش این پدیده منجر می‌شود، بلکه موجب افزایش اعتماد عمومی به عزم جدی دستگاه‌ها برای مقابله با این معضل خواهد شد.

میرترابی گفت: مقابله نظام‌مند با قاچاق سوخت نیازمند عزم ملی، هماهنگی بین دستگاهی و برنامه‌ریزی بلندمدت است. در کنار اقدامات قضایی و امنیتی، اصلاح قیمت‌گذاری سوخت و توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند به حل پایدار این مشکل کمک کند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!