
کلامی از جنس نور؛
دوری از تجمّلات حرام؛ رمز رسیدن به تجمّلاتابدی
خداوند در سوره مبارکه کهف آیه ۳۱ میفرماید: ایمان و عمل به دستورات الهی دوری از تجمّلات حرام در دنیا، رمز رسیدن به تجمّلات ابدی در آخرت است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، ازاینپس بامدادان را با آیاتی از قرآن کریم منور میسازیم. امید به آنکه نسیم آیات قرآن در متن زندگی روزمره ما جریان یابد؛ چراکه به فرموده مقام معظم رهبری، قرآن کتاب زندگی است؛ نه فقط کتاب تلاوت.
آیه ۳۱ سوره کهف به همراه معنا و پیامهای تفسیر نور این آیه به شرح زیر است:
«أُولَٰئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَیَلْبَسُونَ ثِیَابًا خُضْرًا مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَی الْأَرَائِکِ ۚ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا»
«برای آنان بهشتهای جاودانی است که از زیرِ درختانِ [آن] نهرها جاری است، درحالیکه در آنجا بر تختها تکیه دارند با دستبندهایی از طلا آراسته میشوند، و جامههایی سبز از دیبای نازک و سِتبر میپوشند، چه پاداش خوبی و چه آسایشگاه نیکویی.»
نکتههای آیه ۳۱ سوره کهف
«عَدْنٍ» یعنی اقامت و جایگاه. «أَساوِرَ» جمع «أَسْوِرَةٌ» به دستبند، «سُنْدُسٍ» به ابریشم نازک و «إِسْتَبْرَقٍ» به حریر ضخیم گفته میشود و «أرائک» جمع «أریکه» به تخت سلطنتی که با تور پوشانده باشند، گفته میشود.
در دو آیهٔ قبل، دربارهٔ دوزخیان خواندیم: «بِئْسَ الشَّرابُ وَ ساءَتْ مُرْتَفَقاً» چه بد نوشیدنی و چه بد جایگاهی و این آیه دربارهٔ بهشتیان میفرماید: «نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً» چه نیکو پاداشی و چه خوش جایگاهی.
باتوجهبه اینکه در بهشت هر لباس با هر نوع جنس و رنگی در اختیار بهشتیان قرار دارد، امّا اختصاص لباس سبز شاید اشاره به لباس رسمی و عمومی آنان باشد که هنگام تکیه بر تختها خود را به آن تزیین مینمایند.
پیامهای آیه ۳۱ سوره کهف
۱- نهرهای بهشتی هم از زیر درختان جاری است، «تحتها الْأَنْهارُ» «۱» * هم از زیر قصرهای بهشتی. «مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ»
۲- بهرهمندی بهشتیان از زیورآلات، نشان میدهد که انسان فطرتاً زیور و آرایش را دوست دارد. «یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ»
۳- ایمان و عمل به دستورات الهی دوری از تجمّلات حرام در دنیا، رمز رسیدن به تجمّلات ابدی در آخرت است. یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ...
۴- معاد، روحانی و جسمانی است، چون اگر روحانی بود، نیازی به طلا و حریر
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!