کد خبر: ۱۶۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مطالبه مردم شهرستان نورآباد را دریابید

کلنگ سد پارسیان نورآباد ممسنی در سال ۱۳۷۲ زمین‌زده شد که افتتاح نشده، بازنشسته شد و ۳۰ سال از قدمت آن می‌گذرد که احداث آن مطالبه جدی مردم این شهرستان است و در صورتی که این سد ساخته شود دو شهرستان محروم رستم و ممسنی می‌توانند صنعت کشاورزی را به سطح مطلوب برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، سد و نیروگاه پارسیان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان نورآباد ممسنی و ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز در استان فارس بر روی رودخانه فهلیان از سرشاخه‌های رودخانه زهره واقع شده است. 


این سد که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رُسی است، پس از ساخت با ارتفاع ۱۴۰ متر دارای مخزنی به حجم ۶۲۵ میلیون مترمکعب و نیروگاهی به ظرفیت ۴۰ مگاوات خواهد بود. 


طبق بیان فرماندار شهرستان نورآباد ممسنی کلنگ سد پارسیان در سال ۱۳۷۲ زمین‌زده شد که افتتاح نشده، بازنشسته شد و نزدیک به ۳۱ سال از قدمت آن می‌گذرد.


 پس از بررسی‌های بسیار در سال ۱۳۹۱ با اعتبار ۴۱۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی آن آغاز شد که پس از گذشت ۱۹ سال از زمان کلنگ‌زنی به بهره‌برداری نرسید.


و اما محمدهادی ایمانیه استاندار فارس ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در جمع‌بندی نهایی سفر خود به شهرستان ممسنی، گفت: پس از بازدید از سد پارسیان در این شهرستان مقرر شد با پیگیری‌های نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و قول مساعدی که از رئیس جمهور و وزیر نیرو گرفته‌ایم، به زودی شاهد تکمیل و به بهره برداری رسیدن این سد پس از ۲۸ سال باشیم.


 متأسفانه نوید استاندار فارس به مردم ممسنی به مرحله اجرا نرسید تا همچنان این پروژه حیاتی بر زمین بماند، حق مردمی که در تمام صحنه‌های نظام خوش درخشیدند و در دوران دفاع مقدس حضور را داشته‌اند این نیست.

از باز نشستگی سد متولد نشده تابی توجهی متولیان امر

 تعیین تکلیف سد پارسیان در سفر دوم ریاست جمهوری به فارس


مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در ۷ شهریور ۱۴۰۲ در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری با اشاره به اینکه تعیین تکلیف سد پارسیان که سال‌هاست معطل مانده، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های ما در سفر دوم ریاست جمهوری به استان فارس از هیأت دولت تکمیل و تعیین تکلیف همین سد بوده است که می‌توانیم گام‌های مؤثری در حوزه آبرسانی به منطقه برداریم.


مطالبه مردم شهرستان نورآباد را دریابید
حجت‌الاسلام شاکری فر در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» گفت: شهرستان ممسنی یک شهرستان مستعد برای پیشرفت است چرا که دارای تمام ظرفیت‌های مناسب همچون زمین‌های حاصلخیز و آب و هوای مناسب است که از جهت‌های مختلف به کربلا معلی متصل می‌شود.


امام‌جمعه نورآباد تأکید کرد: در چند سال قبل وعده احداث سد نیمه کاره اما رها شده پارسیان باعث خوشحالی مردم این خطه شد که با گذشت چندین سال، این وعده تاکنون محقق نشده است که یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان از مسئولان تکمیل سد پارسیان است.


وی ادامه داد: در این شهرستان آب و هوای خوب و نیروی انسانی فراوانی وجود دارد؛ اما این سد ۳۳ سال پیش طرح مطالعاتی‌اش از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ به وسیله کارشناسان و نخبگان انجام گرفت و عملیات اجرایی آن بدون وقفه انجام شود.


امام‌جمعه شهرستان نورآباد با بیان اینکه مردم این شهرستان از این سد هیچ بهره‌ای را نمی‌برند، تصریح کرد: تا کنون به قیمت امروز بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه این سد شده است.


وی یادآور شد: در صورتی که این سد ساخته شود دو شهرستان محروم رستم و ممسنی می‌توانند صنعت کشاورزی را به سطح مطلوب برسانند و محرومیت‌زدایی کنند.


امام‌جمعه شهرستان نورآباد به وعده‌های مطرح شده برای تکمیل سد پارسیان اشاره کرد و گفت: امید داریم با حمایت مسئولان این سد نیمه کاره تکمیل و به بهره برداری برسد تا به قول‌هایی که دادند عمل کنند و از همه مهم‌تر مطالبه جدی ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی را دریابند و به زودی سد را تکمیل کنند.


سد پارسیان و احیای محیط زیست شهرستان ممسنی
یکی از شهروندان شهرستان نورآباد ممسنی در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: در شهرستان نورآباد ممسنی تقریباً ۳۰ سال گذشته قرار بود یک سد بر روی آب‌های رودخانه فهلیان ممسنی قرار داده شود که این سد می‌تواند هم محیط زیست را احیا کند و هم سطح ایستایی آب را که اکنون چالشی شده و ممکن است به بحران تبدیل شود و فرونشست زمین را داشته باشیم.


وی با اشاره به عدم اتمام شد باعث خسارت اقتصادی به این شهرستان شد، افزود: این سد می‌تواند شغل‌های زیادی را مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند خصوصاً آب این سد بر کشاورزی شهرستان نورآباد تأثیر گذار است.


این شهروند تأکید کرد: پتروشیمی این شهرستان به دلیل نبود آب کافی راه‌اندازی نشد و قرار بود آب پتروشیمی از این سد تأمین شود و با کنسل شدن سد پارسیان پروژه پتروشیمی هم به یک رؤیا تبدیل شد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در نورآباد ممسنی با چالش کم آبی و بی آبی حتی آب شرب مواجه هستیم و بعضی از مناطق شهرمان تابستان‌ها آبش جیره بندی می‌شود.


کلام آخر: 
اکنون بیش از ۳۰ سال است که سد پارسیان به بهره برداری نرسیده است به نحوی که این مطالبه به یک رؤیا برای مردم رستم و ممسنی تبدیل شده است که با توجه به ضرورت بیش از اندازه این شهرستان به احداث سد، علاوه بر برطرف کردن معضلات کشاورزی نیز به عنوان تنها راه‌حل برای نجات مردم  از معضل بیکاری و بسیاری از مشکلات اجتماعی است.


 این رسانه برابر رسالت ذاتی خود در روزهای آتی پیگیری تا حصول نتیجه مطالبه به حق مردم شهرستان نورآباد ممسنی از مسئولان را دستور کار خود قرار خواهد داد. 


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: سد ، استاندار فارس ، شیراز
نظرات بینندگان