کد خبر: ۱۶۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس میراث فرهنگی شهرستان استهبان در گفتگو با شیرازه:

استهبان مرکز صنعت شرق استان فارس است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان استهبان گفت: خوشبختانه یک زمانی استهبان مرکز صنعت شرق استان فارس بود که هم اکنون با توجه به اینکه رشته‌های زیادی داریم مشغول به کار هستند.

مسعود عباسپور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: در شهرستان استهبان ۱۱۷ اثر ثبتی، ۴۰ اثر برای شناسایی و تعداد پنج اثر طبیعی داریم که ثبت شده که خوشبختانه در شهرستان‌های اطراف، ما بیشترین سهم آثار ثبت شده را داریم.


وی با اشاره به آب انبارهای شهرستان استهبان گفت: گرچه متولی آب انبارها اداره اوقاف است اما از سال ۱۳۸۷با حضور کارشناس‌ها همه آب انبارهای این شهرستان را شناسایی کردیم و موردهایی که قابل ثبت بودند مثل آب انبار ننه لطیف و آب انبار دوقلو، آب انبار بلکه سپیده ثبت شد و مابقی آنها تاریخی است ولیکن ارزش ثبت نداشت.


عباسپور در خصوص صنایع‌دستی گفت: از لحاظ صنایع‌دستی خوشبختانه یک زمانی استهبان مرکز صنعت شرق استان فارس بود که اکنون با توجه به اینکه رشته‌های زیادی مانند سفال، سرامیک، نمد، معرق، منبت، کاشی هفت رنگ، گوهر تراشی فعال است و مشغول به کار هستند و ۸۹ نفر از این افراد را توانستیم بیمه کنیم و الان هم این روند بیمه ادامه دارد و توانستیم از تسهیلات سال گذشته در اختیارشان بگذاریم. 


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مورد گردشگری گفت: از لحاظ گردشگری که خوشبختانه استهبان نسبت به شهرستان‌های اطراف دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی است و جاذبه طبیعی در استهبان چنار تیر و نجان، دو سرو در ایج، سفال و سرامیک، مراسم چک چکو ثبت شده، یک سرو دیگر هم در کوه‌های ایج آثار طبیعی ثبت شده استهبان هستند.


وی در خصوص آثار شاخص در سطح شهرستان گفت: آثار شاخص در سطح شهرستان استهبان مسجد سنگی ایج، چهارطاقی ایج، گنبد چهار طاقی ماه‌فرخان خیر، یخچال حاجی محریم، خانه مقدس، خانه مغزی، مسجد محقق است. اینها آثار شاخص تاریخی استهبان هستند که مردم می‌توانند بازدید کنند و متأسفانه اعتبار کافی بهمون ندادند تا بتوانیم خانه مقدس را کامل کنیم.


وی افزود: حمام کزمان به همت شهرداری پشت بامش را سبک سازی کرد و یک اثر تاریخی به نام خانه پاک‌باز را خریداری کرد که اگر خریداری نکرده بود الان مشکلات زیادی ایجاد شده بود.


عباسپور با اشاره به اینکه در بحث گردشگری موضوع اسکان مسافر هتل جهانگردی دارد، بیان کرد: چهار اقامتگاه بوم‌گردی داریم که الان فعال هستند، دو مجموعه گردشگری کشاورزی در شهرستان استهبان داریم که یکی در شهر استهبان و دیگر در شهر ایج دایر است و یک اردوگاه گردشگری داریم و یک مجموعه گردشگری هیمه که در حال گرفتن مجوز است.


رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان استهبان افزود: مواردی از آثار تاریخی استهبان که واقعاً قابل دیدن است، مثل خانه مقدس که بالاخره در طول سال بازدیدهایی انجام می‌شود؛ ولی مثل خانه معزی شخصی است.


وی در خصوص ۱۱۷ آثار ثبتی شهرستان گفت: از ۱۱۷ موردی که گفته شد بعضی آثار شخصی است، تعدادی مربوط به اوقاف و تعدادی مربوط به منابع طبیعی است؛ مثلاً تپه‌های شیشه‌گری در ایج متعلق به یک نفر است که در حال تلاش برای خرید از این فرد هستیم.


عباسپور مطرح کرد: صنایع‌دستی‌هایی که هنوز منسوخ نشده مثل سفال سرامیک که در اداره کارگاه آن فعال است و  در حد فروش در شهرستان انجام می‌شود که علاوه بر سفارش داخلی در کشور به کشورهای عربی و ترکیه نیز صادرات داشتند.


وی در ادامه افزود: گاهی در طول سال میراث‌فرهنگی استان به ما اعلام می‌کند افرادی که شاخص هستند در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند که جهت حمایت آنها در ایام عید غرفه‌های در پارک آبشار برای فروش صنایع‌دستی این افراد ایجاد می‌شود. 

 
این مقام مسئول در مورد نحوه ارایه تسهیلات گفت: جهت استفاده از تسهیلات از افراد متقاضی امتحان گرفته می‌شود و برایشان پروانه تولید صادر می‌کنیم و از روی پروانه تولید گاهی اوقات و اداره کار وام مشاغل خانگی پرداخت می‌کند.


وی در خصوص وضعیت کارگاه‌های فعال گفت: در استهبان ۹ کارگاه چلنگری، دو کارگاه سفال سرامیک، یک کارگاه ساخت سازهای سنتی، کارگاه نگین تراشی، مینا روی سفال، مینا روی مس، کارگاه کاشی هفت رنگ و خراطی سنتی داریم که در استهبان مشغول هستند.


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: میراث ، استهبانی ، فارس
نظرات بینندگان