کد خبر: ۱۶۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۳۰ دی ۱۴۰۲
«شیرازه» گزارش می‌دهد؛

بازارچه صنایع‌دستی شیراز راه‌اندازی می‌شود

صنایع‌دستی بخش بزرگی از گردشگری محسوب می‌شود و شیراز در صدر رتبه گردشگری کشور قرار دارد، مسئولان امر مذکور می‌بایست نسبت به ارتقا سطح کیفی صنایع‌دستی و همچنین ترویج بازار صنایع‌دستی اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، شیراز شهر تاریخی و خوش‌آب‌وهوای استان فارس که به شهر عشاق، شعرا و شهر راز معروف است، یکی از مناطق توریستی محسوب می‌شود که بسیاری از ایرانیان به دلیل زیبایی آن تمایل دارند به این شهر سفر کنند.

شیراز بی‌شک مهم‌ترین شهر تاریخی ایران است و به لحاظ فرهنگ و تمدن، آب‌وهوا و جاذبه‌های طبیعی سرآمد شهرهای ایران نیز به‌حساب می‌آید و سال‌ها است که رتبه یک گردشگری ایران را به دست آورده است.

 چه زیبا و دلنشین است، وقتی ورودی بازار وکیل، سرای مشیر و بنای سرای فیل را که طی می‌کنیم با مغازه‌های رنگارنگ پارچه‌های متنوع، خاتم، قلم‌زن، میناکار، گلیم، جاجیم، مینیاتوریست روبه‌رو می‌شویم.

سرای مشیر، بازار وکیل حکایتی زیبا از ظرفیت‌های گران‌بهای صنایع‌دستی و ماندگار است؛ اما این عرصه، نباید خاموش شود و همچنان باید به رونق خود ادامه دهد.

جهت رونق و ماندگاری صنایع‌دستی این کلان‌شهر محمدحسن اسدی شهردار شیراز در آئین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز از بهره‌برداری پروژه ساخت بازارچه هنر در محور تاریخی شهر شیراز و محله سنگ سیاه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: قرارداد ایجاد بازارچه هنر شیراز با شرکت توسعه گردشگری فارس امضا شده و این بازارچه اسفندماه افتتاح می‌شود.

شهردار شیراز بیان کرد: صنایع‌دستی یکی از شاخص‌ترین صنایع هنری است که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد و باتوجه‌به اینکه شیراز یک شهر گردشگرپذیر است راه‌اندازی بازارچه هنر می‌تواند در تقویت جذب گردشگر کمک کند.

وی افزود: صنایع‌دستی چندبعدی و یا چندوجهی است؛ لذا غیر از جنبه‌های هنری و فرهنگی از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است که این موضوع با استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی شهر شیراز خوانشی بهتر پیدا می‌کند و باعث پیشرفت در این حوزه می‌شود.

ازآنجایی‌که صنایع‌دستی بخش بزرگی از گردشگری محسوب می‌شود و شیراز در صدر رتبه گردشگری قرار دارد مسئولان امر مذکور می‌بایست نسبت به ارتقا سطح کیفی صنایع‌دستی و همچنین ترویج بازار صنایع‌دستی اقدام کنند تا علاوه بر رشد فرهنگی، اشتغال‌زایی نیز انجام شود.

بازارچه صنایع‌دستی شیراز تا پایان سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی می‌شود.

علی نیری مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری با بیان اینکه شیراز یکی از شهرهای سرآمد در حوزه صنایع‌دستی است، تصریح کرد: پروژه ساخت بازارچه هنر صنایع‌دستی در محله سر باغ، محور تاریخی شهر شیراز را تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: بازارچه صنایع‌دستی شیراز بسیار تخصصی است؛ زیرا دارای آموزش و فروش است و می‌تواند در راستای کارآفرینی و معرفی صنایع‌دستی شیراز کمک کند و همچنین طرح‌هایی که شهرداری شیراز در نظر گرفته است می‌تواند به قدرت خرید گردشگران کمک کند. 

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری افزود: (وام‌هایی تحت عنوان کارت خرید در اختیار شهروندان و کسانی که علاقه‌مند به خرید صنایع‌دستی هستند در نظر گرفته شده است.)

نیری با تصریح اینکه سعی کردیم که در کنار رویدادهای گردشگری مقطعی که برگزار می‌کنیم بازارچه‌های صنایع‌دستی را داشته باشیم، افزود: لوایحی را از طریق شورای شهر در حال پیگیری هستیم که مصوبه‌ای را داشته باشیم که انبوه‌سازان در نماهای ساختمانی از کاشی هفت‌رنگ، گچ‌بری و دیگر موارد استفاده کنند.

 مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز بیان کرد: علاوه بر این‌ها شهرداری شیراز در این یک دهه بیشتر هدایایی که به شهروندان و افرادی که اهدا کرده از هنرهای صنایع‌دستی بوده است و انتظار می‌رود نهادها و ادارات دولتی و خصوصی هم این‌چنین کاری را انجام دهند تا به صنعتگران ما کمک کنند.

کلام آخر: 
صنایع‌دستی فارس گردشگران بسیاری از سراسر کشور را به خود جذب کرده است؛ خاتم، دستباف‌های عشایری و سایر هنرهای دستی که برگرفته از هنر مردم استان فارس هستند و «می‌تواند به‌عنوان هدیه دلنشین و ماندنی برای گردشگران به شمار رود و امید است که مسئولان نسبت به صنایع‌دستی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.»

امید است با رشد و توسعه صنایع‌دستی گام‌های مؤثری در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برداشته شود تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال‌زایی را پیدا و موجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان