رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز:
انتخاب کراس اور خط ۲ مترو شیراز بهعنوان یکی از ۳ پروژه برتر دنیا
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری این کلانشهر به انتخاب انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) در بخش پروژههای با هزینهکل کمتر از ۵۰ میلیون یورو در رقابت با ۵۴ پروژه از سراسر دنیا توسط هیئتداوران بهعنوان یکی از ۳ پروژه برتر این رقابت در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امیر یقطین رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، ۱۳ آبان به پیچیدگیهای قابلتوجه طراحی و اجرایی این پروژه اشاره و اظهار کرد: پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری شیراز به همراه پروژههایی از کشورهای چین و کانادا بهعنوان یکی از ۳ پروژه برتر انتخابشده است.
وی تصریح کرد: پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری این کلانشهر به انتخاب انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) در بخش پروژههای با هزینه کل کمتر از ۵۰ میلیون یورو در رقابت با ۵۴ پروژه از سراسر دنیا توسط هیئتداوران بهعنوان یکی از ۳ پروژه برتر این رقابت در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه پروژه مربوط به ساخت تونل لینک و کراساور خط ۲ مترو شیراز است، اضافه کرد: هدف از ساخت این سازه ایجاد امکان ارتباط مابین خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز است.
یقطین در خصوص مخاطرات پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری شیراز، افزود: مجاورت با ساختمانهای آسیبپذیر و با عمر بیش از ۵۰ سال، عبور از زیر خیابانهای با تردد بالا، وجود خاکریزشی در تاج تونل، وجود آب در بخشی از مقطع حفاری و وجود تونل TBM ساختهشده از مخاطرات این پروژه به شمار میروند.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: بحرانیترین بخش این سازه دارای عرض ۲۸ متر و ارتفاع ۱۲ متر بوده که در عمق ۲۹ متری نسبت به سطح زمین ساخته شده است.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه فنهای استفادهشده در طراحی و اجرا مورد توجه هیئت داوران انجمن بینالمللی تونل قرارگرفته است، گفت: به دنبال این اتفاق مهم تجارب موجود در این پروژه در سطح بینالمللی معرفی شده و امید است از این درسآموختهها جهت ارتقای صنعت حفاری زیرزمینی در سراسر جهان استفاده شود.
یقطین اتکا به توانمندی مهندسی داخل کشور و همت مهندسان جوان ایرانی در تمامی مراحل طراحی و اجرای این پروژه را از ویژگیهای مهم آن دانست و اضافه کرد: در این پروژه حدود ۴۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۸ هزار مترمکعب بتنریزی و ۴ هزار تن آرماتوربندی صورت گرفته است. هزینه عمرانی ساخت کراس اور و تونل لینک ارتباطی بین خطوط یک و ۲ مترو شیراز به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان و مدتزمان احداث پروژه در حدود ۳ سال بوده است.
بنابراین گزارش، در جلسهای که به میزبانی انجمن تونل ایران در تهران برگزار شد، از رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز بهواسطه ساخت این پروژه منحصربهفرد تقدیر به عمل آمد.
هیئت داوران انجمن بینالمللی تونل متشکل از ۱۸ نفر از ۱۶ کشور است و اهدا جوایز و انتخاب پروژه برتر سال در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ (۳ آذر ماه ۱۴۰۲) در شهر بمبئی هند برگزار خواهد شد.
انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی بوده که در سال ۱۹۷۴ تأسیسشده است. این اتحادیه در حال حاضر دارای ۷۸ کشور عضو بوده و هدف از تأسیس آن تشویق به استفاده از زیرزمین برای بهرهمندی عمومی، محیطزیست و توسعه پایدار است. همچنین، این سازمان پیشرفتها در برنامهریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و ایمنی تونلها و فضای زیرزمینی را ترویج میکند.
این انجمن بینالمللی از سال ۲۰۱۵ با رویکرد یافتن و ارزش نهادن به دستاوردهای قابلتوجه در زمینه احداث تونل و صنعت زیرزمینی نسبت به برگزاری مسابقهای جهت انتخاب پروژههای برتر هرسال میلادی از بین پروژههای شاخص اجراشده در سراسر جهان اقدام کرده است. این رویداد همچنین به نمایش گذاشتن پروژههای جسورانه زیرزمینی در سراسر جهان و همچنین آخرین نوآوریها، فنها و روشها در زمینه احداث تونل را هدفگذاری کرده است.
انتهای پیام/
وی تصریح کرد: پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری این کلانشهر به انتخاب انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) در بخش پروژههای با هزینه کل کمتر از ۵۰ میلیون یورو در رقابت با ۵۴ پروژه از سراسر دنیا توسط هیئتداوران بهعنوان یکی از ۳ پروژه برتر این رقابت در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه پروژه مربوط به ساخت تونل لینک و کراساور خط ۲ مترو شیراز است، اضافه کرد: هدف از ساخت این سازه ایجاد امکان ارتباط مابین خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز است.
یقطین در خصوص مخاطرات پروژه کراس اور خط ۲ قطار شهری شیراز، افزود: مجاورت با ساختمانهای آسیبپذیر و با عمر بیش از ۵۰ سال، عبور از زیر خیابانهای با تردد بالا، وجود خاکریزشی در تاج تونل، وجود آب در بخشی از مقطع حفاری و وجود تونل TBM ساختهشده از مخاطرات این پروژه به شمار میروند.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: بحرانیترین بخش این سازه دارای عرض ۲۸ متر و ارتفاع ۱۲ متر بوده که در عمق ۲۹ متری نسبت به سطح زمین ساخته شده است.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه فنهای استفادهشده در طراحی و اجرا مورد توجه هیئت داوران انجمن بینالمللی تونل قرارگرفته است، گفت: به دنبال این اتفاق مهم تجارب موجود در این پروژه در سطح بینالمللی معرفی شده و امید است از این درسآموختهها جهت ارتقای صنعت حفاری زیرزمینی در سراسر جهان استفاده شود.
یقطین اتکا به توانمندی مهندسی داخل کشور و همت مهندسان جوان ایرانی در تمامی مراحل طراحی و اجرای این پروژه را از ویژگیهای مهم آن دانست و اضافه کرد: در این پروژه حدود ۴۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۸ هزار مترمکعب بتنریزی و ۴ هزار تن آرماتوربندی صورت گرفته است. هزینه عمرانی ساخت کراس اور و تونل لینک ارتباطی بین خطوط یک و ۲ مترو شیراز به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان و مدتزمان احداث پروژه در حدود ۳ سال بوده است.
بنابراین گزارش، در جلسهای که به میزبانی انجمن تونل ایران در تهران برگزار شد، از رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز بهواسطه ساخت این پروژه منحصربهفرد تقدیر به عمل آمد.
هیئت داوران انجمن بینالمللی تونل متشکل از ۱۸ نفر از ۱۶ کشور است و اهدا جوایز و انتخاب پروژه برتر سال در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ (۳ آذر ماه ۱۴۰۲) در شهر بمبئی هند برگزار خواهد شد.
انجمن بینالمللی تونل و فضاهای زیرزمینی (ITA) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی بوده که در سال ۱۹۷۴ تأسیسشده است. این اتحادیه در حال حاضر دارای ۷۸ کشور عضو بوده و هدف از تأسیس آن تشویق به استفاده از زیرزمین برای بهرهمندی عمومی، محیطزیست و توسعه پایدار است. همچنین، این سازمان پیشرفتها در برنامهریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و ایمنی تونلها و فضای زیرزمینی را ترویج میکند.
این انجمن بینالمللی از سال ۲۰۱۵ با رویکرد یافتن و ارزش نهادن به دستاوردهای قابلتوجه در زمینه احداث تونل و صنعت زیرزمینی نسبت به برگزاری مسابقهای جهت انتخاب پروژههای برتر هرسال میلادی از بین پروژههای شاخص اجراشده در سراسر جهان اقدام کرده است. این رویداد همچنین به نمایش گذاشتن پروژههای جسورانه زیرزمینی در سراسر جهان و همچنین آخرین نوآوریها، فنها و روشها در زمینه احداث تونل را هدفگذاری کرده است.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان