کد خبر: ۱۶۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۲
جمعه‌های مهدوی شیرازه؛

نقش شیعه در تبیین «مهدویت» و تأثیرگذاری آن بر مذاهب اسلامی

اعتقاد به «مهدویت» در اسلام، مسئله‌‏ای اصیل و ریشه‌دار است و تنها به تشیع اختصاص نداشته و ندارد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، اعتقاد به «مهدویت» در اسلام، مسئله‌‏ای اصیل و ریشه‌دار است و تنها به تشیع اختصاص نداشته و ندارد. در واقع پیش از این‌که ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، یک عقیده شیعی باشد، عقیده‌ای اسلامی ثابت و خالص است که چهارده قرن از عمر آن می‏ گذرد و عموم مسلمانان بر آن اجماع کرده‏‌اند. 

علما، دانشمندان، نویسندگان و محققان شیعه و سنی در ‌‌این‌باره کتاب‏ها و رساله‏ ها نوشته‌اند که خود دلیلی قاطع بر اصالت مسئله مهدویت و ریشه‏‌داربودن آن است. اما این اندیشه در شیعه با دیگر مذاهب تفاوت دارد. در شیعه با توجه به انبوه روایات مهدوی، موعود آخرالزمان شخصیتی منحصر‌ به‌ فرد است که به‌ وسیله پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله وسلم) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) معرفی شده‌است که در دیگر مذاهب، این ویژگی‏ ها کمتر به‌ چشم‌ می‏ خورد. با این حال، با مراجعه به منابع اهل‌ سنت، برخی ویژگی ‏های انحصاری شیعی را در اهل‌ سنت می‏ توان یافت. بنابراین، با حفظ این نکته مهم که اصالت این اندیشه قابل‌ تأثیر از دیگری نیست، میزان تأثیرپذیری اهل‌ سنت از شیعه در برخی فروعات مسئله مهدویت قابل طرح و بررسی است.

 اندیشه مهدویت در شیعه از عصر نبوی تا دوره معصومین(ع)

آموزه مهدویت در نگاه امامی، مهندسی ثابتی دارد. براساس همین ‌نگاه است که شیخ صدوق (381‌‌ق) از بزرگ‌‏ترین عالمان شیعی در کتاب الاعتقادات خود، باور شیعه امامیه را در‌باره امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شکلی گویا بیان می‏‌کند و از آن زمان تا‌کنون این نگرش تغییری نیافته است.

 راز ماندگاری این اندیشه و ثبوت آن تا‌کنون، بی‏تردید در نقش امامان معصوم(علیهم السلام) و در دوران غیبت دانشمندان شیعی نهفته است. برای نمونه با نگاهی گذرا به آثار غیبت‌نگاری در سه حوزه قبل از تولد حضرت، غیبت صغرا و غیبت کبرا به اهمیت آن پی‌خواهیم برد. 

منبع: آئین حکمت

انتهای پیام/
نظرات بینندگان