کد خبر: ۱۲۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۷

۱۴ توصیه کلیدی دیروز رهبر انقلاب به دولت؛ از تأکید بر مهار نقدینگی تا لزوم کاهش مصرف بنزین

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه 7 شهریورماه 97 در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سخنان بسیار مهمی در موضوعات مختلف بیان کردند.
۱۴ توصیه کلیدی دیروز رهبر انقلاب به دولت؛ از تأکید بر مهار نقدینگی تا لزوم کاهش مصرف بنزین
به گزارش شیرازه، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر چهارشنبه (7 شهریور)،‌ در دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سخنان بسیار مهمی را که حاوی توصیه‌های مهم به دولت نیز بود مطرح کردند.

14 جمله مهم از سخنان ایشان را در ذیل بخوانید:

بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند

1 ــ هفته دولت فرصتی برای ارزیابی مسئولان دولتی از عملکرد خود است، ضمن آنکه در این هفته باید به دولتمردان و برادران و خواهران حاضر در این جلسه «خدا قوت» گفت، زیرا اداره کشوری با جمعیتی بیش از هشتاد میلیون با مسائل گوناگون وظیفه‌ای بسیار سنگین و دشوار است.

هفته دولت همچنین فرصتی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها و مسئولان دولتی است، در این ارزیابی باید نقاط قوت و ضعف، با یکدیگر دیده شود تا بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند.

روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد


2 ــ در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن این‌گونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود.

از طریق گفتگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش دهید

3 ــ  هدف از تشکیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آنها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفتگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد.

در زمینه اقتصادی باید قوی و پُرحجم کار کرد

4 ــ دشمن به‌دلیل برخی ضعف‌ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، در زمینه اقتصادی باید قوی و پُرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم. حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.

تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها انجام گیرد


5 ــ باید تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی اشاره کردند، وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به‌معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاستهای کلی اصل 44 نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود. باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است. یکی از راههای بهبود فضای کسب و کار را جلوگیری از بخشنامه‌های پی‌درپی و احیاناً متناقض برشمردند باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند.

وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود

6 ــ روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز وجود دارد، وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد. دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به‌منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه قضائیه نباشد.

ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟

7 ــ «بد استفاده کردن از ظرفیتها و منابع داخلی» از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی است. ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد. مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز  نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی است. وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راههای کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

انتقاد از بی‌رغبتی دولت به استفاده گسترده از ظرفیت وسیع بخش خصوصی

8 ــ اجرای صحیح و کامل سیاستهای اصل 44 و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه‌سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت کشور قطعاً مؤثر خواهد بود. ایجاد جاذبه برای ورود بخش خصوصی به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از جمله راه‌‌های استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی و مهار نقدینگی دانستند.

تأکید بر مهار نقدینگی

9 ــ نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام‌وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود. بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانکها و مؤسسات مالی شود. البته باید از اول جلوی مشکلات گرفته شود اما می‌توان با روشهای مؤثر، با آن دسته از مراکز مالی که برای مردم مشکل به‌وجود می‌آورند، برخورد کرد.

از اروپا درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید

10 ــ ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.  باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.

اگر برجام نتواند منافع ملی ما را حفظ کند، آن را کنار می‌گذاریم

11 ــ برجام هدف نیست بلکه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان‌پذیر نیست آن را کنار می‌گذاریم. اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آنها تدابیر و واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت.

مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت

12 ــ نتیجه مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت. آنها می‌خواهند مانور دهند که "ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم"، پس همان‌گونه که قبلاً به‌طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد.

همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است

13 ــ رؤسای قوا و مسئولان بخشهای مختلف باید پشتیبان و کمک‌کار یکدیگر باشند و به‌ویژه همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است. اختلاف نظر میان مسئولان طبیعی است، این اختلاف نظرها نباید رسانه‌ای شوند زیرا مردم را نگران و مضطرب می‌کند. جلسه دیروز مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس جمهور و قوه مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند. نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری که با بیش از 23 میلیون رأی انتخاب شده است، سؤال می‌کنند و رئیس جمهور نیز با خونسردی و متانت به سؤالها پاسخ می‌دهد و این معنای مردم‌سالاری دینی است.

یک جمع فعال، کمربسته و بانشاط باید مأمور حل یک به یک معضلات اقتصادی شوند

14 ‌ــ دشمن از جلسه دیروز به‌دنبال اهداف دیگری بود، جلسه بسیار خوب دیروز هم رئیس‌جمهور و هم مجلس را تقویت می‌کند و زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها خواهد شد. یک جمع فعال، کمربسته و بانشاط باید مأمور  حل یک به یک معضلات اقتصادی شوند.
نظرات بینندگان