کد خبر: ۱۲۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در شیراز:

فارس می تواند قطب تولید تجهیزات پزشکی کشور باشد/ فرآیند تخصیص ارز به محصولات پزشکی با دقت و شفافیت کنترل می‌شود

دکتر مسائلی گفت: فارس از گذشته تاکنون، حضور قدرتمندی در عرصه تولید تجهیزات پزشکی داشته و می‌تواند به قطب پزشکی کشور در این زمینه تبدیل شود.

به گزارش شیرازه، دکتر «رضا مسائلی»، مشاور وزیر و مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای تجهیزات و ملزومات پزشکی و فناوری های نوین در دانشکده پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حجم حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری بازار تجهیزات پزشکی کشور، ۳۰ درصد از محصولات این بازار را تولید کشور معرفی کرد و گفت: تولیدکنندگان این محصولات، وظیفه ای سنگین، متراکم و وسیع را بر عهده گرفته اند.

او با بیان گستردگی و تنوع در عرصه تجهیزات پزشکی، از ثبت بیش از ۲۸۰ قلم وسیله پزشکی خبر داد و یادآور شد: یکی از راهبردهای وزرات بهداشت، تخصیص ارز در کنار نوسانات نرخ است که با دقت کامل، این خدمت را انجام داده است.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در ادامه به مصوبه اخیر هیات وزیران در شانزدهم مرداد، مبنی بر تخصیص ارز به حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، لیست ملزومات ضروری اعلام و با تاسی به اصل شفافیت در مجموعه وزارت بهداشت، معیارهای تعیین ضروری بودن ملزومات و مصداق های آن، تهیه و منتشر شد.

دکتر «مسائلی» در زمینه معیارهای موردنظر در این زمینه، توضیح داد: بر این اساس، به محصولاتی ارز تعلق می گیرد که نمونه تولید داخلی نداشته باشد، همچنین برای تهیه مواد اولیه تولید داخل ملزومات ضروری مورد نیاز مراکز درمانی و قطعات یدکی و پرمصرف دستگاه های سرمایه ای نیز ارز در نظر گرفته می شود و تمام تلاشمان این بود که این فرآیند را با شفافیت و نظارت، کنترل کنیم.

او همچنین به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مطابق با راهبردهای موردنظر در این طرح، بیمار نباید برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع شود و این سیاست برای تخصیص ارز، ملاک قرار گرفت؛ به این معنی که ملزومات پزشکی موجود در لیست بیمه پایه و یا موارد مورد نیاز بیماران و مراکز بیمارستانی نیز در لیست تخصیص ارز قرار گرفتند که بر این اساس، فرآیندها همانند گذشته خواهد بود و پوشش بیمه ای برای ملزومات ضروری، همچون گذشته ادامه دارد.

مشاور وزیر و مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات حمایتی وزارت بهداشت از تولید در این عرصه اشاره کرد و ادامه داد: صادرات، ارتقای کیفیت محصولات و تولید تجهیزات پزشکی با جدیت در وزارت بهداشت پیگیری شده و رعایت استانداردهای معتبر بین المللی نیز الزامی شده است، بر این اساس، تولیدکنندگان ضمن دریافت پروانه ساخت، برای ارتقای کیفیت و صادرات نیز برنامه ریزی دارند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان بخشی از تلاش های انجام گرفته برای حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای بین المللی تجهزات پزشکی، افزود: این امر در قالب پاویون مستقل جمهوری اسلامی، در نمایشگاه های معتبر تخصصی دنیا از قبیل نمایشگاه های کشورهای آلمان، برزیل و امارات برنامه ریزی شده تا جایگاه کشور در اذهان مردم، مخاطبان و متخصصان این حوزه ارتقا یابد و تولیدکنندگان نیز بتوانند با افزایش تیراژ، در بازارهای جهانی حضور یابند.

دکتر «مسائلی» گفت: در فارس، تولید تجهیزات پزشکی، با محوریت اعضای هیات علمی دنبال شده و این امر مورد پیگیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استانداری قرار دارد.

او محصولات عرضه شده در سومین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای تجهیزات و ملزومات پزشکی و فناوری های نوین، از قبیل بیومتریال ها، محیط های کشت، تجهیزات پزشکی بیمارستانی، انواع پیچ و پلاک های ایمپلنت را باکیفیت ارزیابی کرد.

در این بازدید، دکتر «محمدهادی ایمانیه» مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه های علوم پزشکی و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، مشاور وزیر و مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت را همراهی می کردند.

سومین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای تجهیزات و ملزومات پزشکی و فناوری های نوین، در طی روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم مرداد، با نمایش ۶۰ محصول، در دانشکده پزشکی شیراز برپا بود و مورد بازدید مسئولان استان قرار گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: تجهیزات پزشکی ، ارز ، فارس
نظرات بینندگان